A-Z Studenten
Visie op leren
Het onderwijsprogramma van SPH-Amsterdam wordt zowel bepaald door de visie op het beroep van SPH’er als de visie op leren. In deze laatste visie is competentiegericht leren steeds centraler komen te staan. Hiermee bouwt SPH voort op didactische concepten van leren leren en betekenisvol leren.
Betekenisvol leren
Betekenisvol leren houdt in dat leren betekenis moet hebben of krijgen voor jou als student die een leerproces doorloopt. Dat kan doordat de opleiding je confronteert met thema’s, problemen, vraagstukken of praktijksituaties die je aanspreken en die je herkent. Daarvan zie je het nut en de functie ook in om je er actief mee bezig te houden. Leren vindt dan plaats in een betekenisvolle context.
Competentiegericht leren
Bij competentiegericht leren werk je als student stelselmatig aan je bekwaamheid om adequaat beroepsmatig te handelen in verschillende (kritische) beroepssituaties door kennis, vaardigheden en persoonlijk-professionele vaardigheden te integreren.
Zie Competenties voor meer informatie. Hier vind je een overzicht van de te behalen competenties bij SPH, beschreven op eindniveau.
Uiteindelijk wordt van jou verwacht dat je de competenties op eindniveau beheerst.
De opleiding SPH is opgebouwd volgens zes leerlijnen:
- methodieklijn
- theorielijn
- praktijklijn
- vaardighedenlijn
- onderzoekslijn
- studieloopbaanbegeleidings-/reflectielijn
Zowel in het curriculum van een bepaald jaar, als in de opeenvolging ervan in de loop van de hele opleiding, zit een logische opbouw in deze leerlijnen. Ook hangen deze leerlijnen zowel binnen een jaar als binnen de totale opleiding met elkaar samen.
Zie Leerlijnen voor meer informatie en zie het Jaaroverzicht programma's voor een overzicht van alle vakken binnen de genoemde leerlijnen.