A-Z Studenten Toegepaste Psychologie
ACT-coaching voor studiemotivatie
Acceptance & Commitment Training
Schuif je het studeren steeds maar voor je uit? ACT-coaching is een programma van 4 bijeenkomsten waarin je leert om uitstelgedrag en motivatieproblemen bij je studie aan te pakken.
Herken je jezelf hierin?
- Je neemt je steeds voor te gaan studeren, maar je doet steeds iets anders
- Je maakt de ene planning na de andere, maar je houdt je er nooit aan
- Je hikt aan tegen een studieachterstand en je dreigt de moed te verliezen
- Er doet zich in je leven iets voor, waardoor je maar niet aan studeren toekomt
- Je durft niet te beginnen aan je afstudeerscriptie
Misschien is ACT-coaching dan iets voor jou!
Als je iets wilt doen wat belangrijk voor je is, dan roept dat vaak vervelende gedachten en gevoelens op. 'Wat nou als ik het niet kan?' 'Ik moet nog zo veel andere dingen óók doen'. 'Ik ben al zo moe.'
Het zijn vervelende gedachten en gevoelens waar je het liefst zo snel mogelijk vanaf wilt. De natuurlijke neiging van ieder mens is om die gedachten en gevoelens te gaan ‘beheersen’, zodat je er geen last meer van hebt. Je kunt bijvoorbeeld heel hard proberen positief te denken, of je kunt snel ‘iets leuks’ gaan doen. Dat kost alleen heel veel energie en je doet nog steeds niet wat je echt belangrijk vindt.
ACT (Acceptance & Commitment Training) gaat ervan uit dat lastige gedachten en gevoelens onvermijdelijk bij het leven horen. De ACT-coach leert je daarom gedachten en gevoelens er gewoon te laten zijn. Dat is niet per se prettig, maar daardoor ga je wel de dingen doen die je leven waardevoller maken.
ACT-coaching is géén therapie of vervanging daarvoor. Het is ook geen huiswerkbegeleiding en je leert ook geen studievaardigheden zoals effectief studeren of plannen.
Het programma bestaat uit vier bijeenkomsten van 2,5 uur. Tussen de bijeenkomsten zitten meestal één of twee weken, waarin je thuis opdrachtjes en oefeningen doet. De opdrachten en oefeningen zijn bedoeld om je inzichten over jezelf te geven en om vaardigheden te oefenen. We beoordelen je nooit!
De coaching is in groepjes van maximaal twaalf studenten, maar meestal zijn de groepen kleiner.
Tijdens de bijeenkomsten wisselen uitleg, filmpjes, opdrachten, oefeningen en gesprekken elkaar af. ACT kan serieus, maar ook grappig en soms gek zijn. Soms is een onderdeel ook een beetje pittig, omdat je bijvoorbeeld ontdekt hoe je jezelf al een tijdje saboteert. Daar moet je soms even doorheen, maar de groep en de coach zijn er dan voor je!
Eerst kennismaken
Als je je aanmeldt, zit je nog nergens aan vast. De coach nodigt je eerst uit voor een kennismakingsgesprekje. Dit mag live of online, wat jij het fijnst vindt. Je doet pas mee als je een klik voelt met je coach en als je samen met de coach tot de conclusie komt dat ACT bij je past. Besluit je na het gesprek toch niet mee te doen, dan is dat helemaal OK.
De eerste bijeenkomst
In de eerste bijeenkomst leer je de andere deelnemers kennen. Samen met de coach bepalen de deelnemers hoe ze met elkaar om willen gaan, zodat iedereen zich welkom en veilig voelt.
Je leert onderzoeken wat er bij jou gebeurt in die halve seconde dat je besluit om, ondanks je goede voornemens, toch maar niet te gaan studeren. Welke ongemakkelijke gevoelens heb je dan? Hoe ga je daarmee om? Uiteraard krijg je ook oefeningen om te leren daar anders mee om te gaan dan je misschien gewend bent.
Tweede bijeenkomst
In de tweede bijeenkomst staat je verstand centraal: wat zeggen de stemmetjes in je hoofd op het moment dat je iets uitstelt? Heb je daar eigenlijk wel eens goed op gelet? Als je verstand bijvoorbeeld zegt: 'Je kunt het niet', dan helpt dat jou niet. Met ACT-oefeningen leer je dat soort gedachten op afstand te houden en om ze niet zo serieus te nemen. Ook heel fijn als je een echte piekeraar bent!
Derde bijeenkomst
In de derde bijeenkomst ga je in kaart brengen wat (af-)studeren voor jou de moeite waard maakt. Dat is soms anders dan je nu misschien denkt!
We gaan het ook hebben over zelfcompassie: Ben jij net zo vriendelijk voor jezelf als voor je beste vriend of vriendin? Door soms wat minder streng voor jezelf te zijn, ontstaat ruimte om nieuw gedrag te ontwikkelen.
Vierde bijeenkomst
In de vierde bijeenkomst staat centraal hoe je je studie weer op de rails gaat zetten. Welke acties wil jij graag ondernemen? Wat kan je daarbij tegenhouden en hoe ga je ACT inzetten om toch te doen wat je wilt?
Moeite met hulp vragen?
Als je het studeren steeds maar uitstelt, dan gaat dat voelen als een zware rugzak. Toch zul je misschien niet graag hulp vragen: je durft geen tijd van je docenten te vragen of je wilt niet laten merken dat je met je studie worstelt.
ACT-coaches zijn er speciaal voor jou! Ze beoordelen niet jouw schoolwerk en ze praten niet met anderen over jou. ACT-coaches weten dat zelfs de beste studenten wel eens vastzitten. Ze vinden het nooit gek dat je hulp vraagt!
Je bent niet de enige!
Meteen in de eerste bijeenkomst ervaar je dat ook andere studenten soms worstelen met hun studie. We horen van bijna alle deelnemers dat die herkenning veel moed en energie geeft.
Soms is een beetje moed nodig om hulp te vragen, maar waag de sprong! Het zal je opluchten.
Er is veel wetenschappelijk bewijs dat ACT echt werkt. Dit Engelstalige artikel geeft daar een goed overzicht van. Het gaat in dit artikel over ACT als therapievorm. ACT-coaching werkt in principe hetzelfde, maar is bedoeld voor minder zware problematiek en/of voor problematiek die zich beperkt tot maar één aspect van het leven.
ACT werkt, maar we hebben helaas geen toverstaf!
- ACT-coaching werkt vooral, als je bereid bent naar jezelf te kijken.
- ACT-vaardigheden leer je door te oefenen. Het is net als met je spieren: Hoe vaker je oefent, hoe meer effect.
- Als je aan alle bijeenkomsten deelneemt, heb je maximaal voordeel van de coaching.
- ACT moet soms even bezinken voordat het ‘werkt’. Iedere deelnemer maakt stappen in een eigen tempo. Je hoeft geen prestaties te leveren en er zijn geen goede of minder goede deelnemers.
- De oorzaak van je uitstelgedrag kan diep zitten. Soms zijn vier bijeenkomsten ACT gewoon niet genoeg. De coach kan dan met jou bespreken wat een goede vervolgstap zou kunnen zijn.
Blok 1 studiejaar 2024/2025
BLOK 1 |
Groep 1.1 |
||
Coaches: Fraukje Koster & Marc Veen | |||
Sessie |
Lesweek |
Dag |
Tijd |
1 |
Lesweek 4 |
ma 23 sept |
9.30 – 12.00u. |
2 |
Lesweek 5 |
ma 30 sept |
9.30 – 12.00u. |
3 |
Lesweek 6 |
ma 7 okt |
9.30 – 12.00u. |
4 |
Lesweek 7 |
ma 14 okt |
9.30 – 12.00u. |
Blok 2 studiejaar 2024/2025
BLOK 2 |
Groep 2.1 |
||
Coach: Fraukje Koster | |||
Sessie |
Lesweek |
Dag |
Tijd |
1 |
Lesweek 2 |
ma 18 nov |
13.30 – 16.00u. |
2 |
Lesweek 3 |
ma 25 nov |
13.30 – 16.00u. |
3 |
Lesweek 5 |
ma 9 dec |
13.30 – 16.00u. |
4 |
Lesweek 6 |
ma 16 dec |
13.30 – 16.00u. |
BLOK 2 |
Groep 2.2 |
||
Coach: Wilja Blokdijk & Marc Veen | |||
Sessie |
Lesweek |
Dag |
Tijd |
1 |
Lesweek 2 |
di 19 nov |
13.00 – 15.30u. |
2 |
Lesweek 3 |
di 26 nov |
13.00 – 15.30u. |
3 |
Lesweek 5 |
di 10 dec |
13.00 – 15.30u. |
4 |
Lesweek 6 |
di 17 dec |
13.00 – 15.30u. |
Het is op dit moment nog niet zeker of in blok 3 en blok 4 ook ACT-coaching kan worden aangeboden. Geef je belangstelling vast door aan Marc Veen (m.j.m.veen@hva.nl) en we houden je op de hoogte.
Aanmelden
Aanmelden kan door een mailtje te sturen naar Marc Veen (m.j.m.veen@hva.nl. Vermeld daarin aan welke groep je wilt deelnemen, je naam, je opleiding, je telefoonnummer en het emailadres waarop we je het beste kunnen bereiken.
Kosten
Deelname is gratis. Het kan wel zijn dat de coach je vraagt dit boekje aan te schaffen.
De ACT-coaches
De coaches zijn opgeleid tot ACT-coach, maar belangrijker is dat zij door ACT zelf ook mooie veranderingen hebben doorgemaakt. Ze weten dus uit eigen ervaring hoe het werkt. ACT-coaches staan naast je, niet boven je. Ze hebben de wijsheid niet in pacht en leren zelf ook nog elke dag. Ze weten hoe ze een veilige sfeer kunnen maken, hoe ze samen met jou kunnen onderzoeken hoe je jezelf weer ‘aan‘ kunt zetten en hoe je met ACT stappen kunt maken die er voor jou toe doen.
Fraukje Koster
Fraukje is psycholoog, ACT-coach en docent aan de opleiding Toegepaste Psychologie. Zij heeft al veel studenten begeleid bij hun studie en bij hun persoonlijke ontwikkeling. Ook is ze trainer coachingsvaardigheden voor studenten en docenten.
‘In mijn opleiding tot ACT-coach heb ik ervaren wat een fijne en behulpzame manier van werken ACT is. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat ik veel onuitgesproken regels had voor mezelf (en anderen!). Zonder dat ik me daarvan bewust was, legde ik daarmee de lat erg hoog. ACT helpt me om meer te relativeren en flexibeler om te gaan met lastige situaties. Ik denk dat veel studenten daar ook baat bij kunnen hebben. Je voelt je fijner als je meer achter het stuur zit van je eigen leven.’
Marc Veen
Marc is ervaren ACT-coach en coördinator van het ACT-programma. Ook leert hij docenten hoe ze ACT in hun begeleiding kunnen inzetten. Hij begeleidt en coacht docententeams, leidt projecten en is als beleidsmedewerker betrokken bij de ontwikkeling van beleid voor studentenwelzijn.
‘Ik wilde al heel lang coach worden, maar een stemmetje in mijn hoofd zei steeds dat ik daar nooit goed genoeg voor zou zijn. ACT heeft me geleerd dat stemmetje een beetje opzij te zetten en het heeft me de moed en de energie gegeven het toch te gaan doen. Dat was de mooiste stap in mijn loopbaan.’
Wija Blokdijk
Wija is psycholoog, ACT-coach en mindfulness-trainer. Daarnaast is ze docent aan de opleiding Toegepaste Psychologie in onder meer de minor Brein en Gedrag en de minor Positieve Psychologie. Ook is ze trainer ‘Loopbaancoaching voor professionals’.
Later dit jaar zal Wija zich hier verder aan je voorstellen!
Meer weten?
Heb je vragen of opmerkingen, neem dan gerust contact op met Marc Veen: m.j.m.veen@hva.nl