A-Z Studenten Sport, Management en Ondernemen (SM&O)

Vertrouwenspersoon ongewenst gedrag

Als je tijdens je studie- of stage in aanraking komt met ongewenst gedrag, kun je terecht bij een vertrouwenspersoon van de HvA. Met ongewenst gedrag wordt bedoeld: gedrag dat je kunt omschrijven als discriminatie, (seksuele) intimidatie, pesten, agressie of machtsmisbruik.

Wat is een vertrouwenspersoon?

Met vragen en klachten over ongewenst gedrag kun je terecht bij de vertrouwenspersoon ongewenst gedrag. Je kunt je verhaal kwijt en bespreekt wat je kunt doen. De vertrouwenspersoon zorgt voor een vertrouwelijke behandeling van je vraag of klacht, zoekt met jou naar een oplossing en staat je bij als het komt tot een formele klacht.

Twijfel je?

Het kan om meerdere redenen spannend zijn om naar een vertrouwenspersoon toe te gaan. Je kunt je schuldig voelen of schamen dat je in een bepaalde situatie bent beland. Je kunt twijfelen of je je niet aanstelt als je iets als ongewenst ervaart. Of je kunt bang zijn voor de consequenties als je het aankaart, zeker als je van diegene afhankelijk bent, bijvoorbeeld in de samenwerking of een beoordeling.

Allemaal heel logisch! Maar niet nodig.

Neem ook als je twijfelt contact op met de vertrouwenspersoon. Die neemt jouw ervaring serieus en kijkt samen met jou wat er nodig is om je weer prettig te voelen. Een vertrouwenspersoon zal jouw melding nooit zonder jouw toestemming met anderen delen.

Op de website Verantwoord gedrag vind je antwoorden op veelgestelde vragen, informatie, tips en hulp over sociale veiligheid.

Wat doen de vertrouwenspersonen en wie zijn ze?

Wat gebeurt er als ik een melding doe?

De vertrouwenspersoon neemt de tijd om te luisteren. Welk gedrag ervaar je als ongewenst en van wie? Wat is de impact daarvan op je studie? Wat heb je er al aan proberen te doen? Is rechtstreeks aanspreken nog mogelijk?

De vertrouwenspersoon denkt met je mee over de stappen die je kunt zetten om het ongewenste gedrag te stoppen. Ook kan de vertrouwenspersoon je verwijzen naar anderen. Maar uiteindelijk ben jij degene die beslist wat je doet. De vertrouwenspersoon gaat niet voor of namens jou handelen, maar ondersteunt je wel bij de stappen die jij gaat zetten.

De vertrouwenspersoon registreert je melding in een beveiligd systeem en communiceert hierover nooit met anderen zonder jouw expliciete toestemming.

Wie zijn de vertrouwenspersonen voor studenten?

De HvA heeft de volgende vertrouwenspersonen voor studenten:

Renske Bijl

Leonie van Dijk

Mark Schurink

Gesprek aanvragen?

Wil je een gesprek met de vertrouwenspersoon aanvragen? Wij zijn er voor je. Ook bij twijfel, meld je. Vanzelfsprekend is een gesprek met de vertrouwenspersoon vertrouwelijk!

Stuur een e-mail naar het adres van jouw faculteit:

Vertrouwenspersonen zijn benoemd door het College van Bestuur en hebben een onafhankelijke positie bij de HvA.

Klachtregeling ongewenst gedrag

De Hogeschool van Amsterdam heeft een klachtregeling ongewenst gedrag opgesteld die betrekking heeft op alle medewerkers en studenten. In de regeling ongewenst gedrag Hogeschool van Amsterdam wordt beschreven op welke wijze men zich kan beklagen over ongewenst gedrag en wat daar vervolgens mee wordt gedaan. Overweeg je een formele klacht in te dienen bij de Klachtencommissie Ongewenst Gedrag overleg dan eerst met de vertrouwenspersoon. Word je als beklaagde betrokken in een klachtenprocedure bij deze commissie, dan kun je ondersteuning vragen aan de Begeleidingsfunctionaris Beschuldigde. Lees de Regeling ongewenst gedrag, de procedure voor het indienen van een klacht en het reglement van orde van de klachtencommissie ongewenst gedrag.

Gepubliceerd door  Studentenzaken 22 oktober 2025