A-Z Studenten Sociaal Juridische Dienstverlening
Beheer-ID
Iedereen die beheerwerk doet op centrale ICT-systemen, en daarvoor directe toegang tot servers of infrastructuur nodig heeft, maakt gebruik van een beheer-ID.
Gebruiksvoorwaarden
Aan het gebruik van het beheer-ID zijn gebruiksvoorwaarden verbonden. Een algemene voorwaarde is dat de gebruiker in ieder geval moet beschikken over een geldig HvA-ID.
Het beheer-ID bestaat uit:
- Een persoonlijk account speciaal voor toegang tot centrale ICT-systemen.
- Een extra authenticatiemiddel om in te loggen, ook wel token genoemd. Dit kan een app op jouw mobiele telefoon zijn of een YubiKey (usb-stick). Het token genereert een uniek wachtwoord.
In de beheer-ID zelfbediening (https://beheerid.hva.nl/ ) kun je onder andere jouw wachtwoord wijzigen en token instellen.
Aan het beheer-ID zijn beheer-rollen gekoppeld die bepalen tot welke systemen de beheer-ID toegang heeft.
Beheer-VPN
Met de beheer-VPN kun je vanaf elke locatie via een beveiligde verbinding inloggen op centrale ICT-systemen.
De Beheer-VPN levert alleen beveiligde toegang op netwerk-niveau tot ICT-systemen. Om daadwerkelijk op een bepaald ICT-systeem in te kunnen loggen en beheer-rechten te verkrijgen moeten altijd aparte afspraken gemaakt worden met de systeemeigenaar en/of de verantwoordelijke beheerders.
Aanvragen
Een beheer-ID kan worden aangevraagd via de Selfservice .
Onderdelen van de aanvraagprocedure zijn:
- Gebruiker moet de gebruiksvoorwaarden accepteren;
- Identiteit van de gebruiker moet worden vastgesteld;
- Beheerrollen moeten worden vastgesteld en geautoriseerd;
- Het ontvangen/instellen van de token (app of YubiKey).
Extra rechten aanvragen HvA-ID
Medewerkers kunnen (extra) toegang krijgen tot andere afdelingen. Daarmee kunnen zij bijvoorbeeld toegang krijgen tot de V-schijf van die afdeling of aan de e-maillijst van die afdeling worden toegevoegd. Aanvraagformulier andere afdelingen (alleen voor ICT-contactpersonen)
Het is daarnaast mogelijk om medewerkers een zogeheten SIS-profiel te geven, zodat zij extra rechten in het studenteninformatiesysteem SIS krijgen. Aanvraagformulier SIS-profiel (alleen voor ICT-contactpersonen)