A-Z Studenten Master Social Work

Mindfulness-training FMR

Mindfulness @ FMR

De faculteit Maatschappij en Recht (FMR) biedt gratis mindfulnesstrainingen aan voor FMR-medewerkers en studenten van de opleidingen van FMR .

Naast de mindfulnesstrainingen in vaste groepen kun je elke week deelnemen aan online ochtendmeditaties met vrije inloop (via Teams).

Deze meditaties zijn voor iedereen die behoefte heeft aan gezamenlijke mindfulnessbeoefening – of je nou deelneemt aan de training of niet. Hiervoor meld je je aan via onderstaande link ; vervolgens kun je elke maandag, woensdag en vrijdag om 9 uur zelf inbellen als je wilt deelnemen. Wees welkom!

Aanmelden voor ochtendmeditatie (Microsoft Teams)

Wat is mindfulness?

Leven, werken en studeren in deze onzekere tijden vergt veel van ons aanpassingsvermogen. Mindfulness helpt je om beter om te gaan met de wisselvalligheden van het leven.

Mindfulness betekent simpelweg: volledig bewust zijn van het huidige moment, met alles wat daarbij hoort. De methode is niet ‘zweverig’ maar evidence-based. Het gaat niet over ‘positief denken’ of ‘je hoofd leegmaken’. Je leert bewuster stil te staan bij zowel de mooie als de moeilijke of onplezierige ervaringen. Door aandacht te hebben voor het hier en nu, zonder daarbij te oordelen, creëer je meer ruimte om bewuste keuzes te maken in plaats van te handelen op de automatische piloot.

Inhoud van de training

De mindfulness-training is een ervaringsgerichte training, die bestaat uit begeleide aandachtoefeningen, yogaoefeningen en oefeningen om het bewustzijn van het hier en nu in het dagelijks leven te vergroten. Ook leer je anders om te gaan met stress, pijn, vermoeidheid en onplezierige ervaringen.

Trainingsgroepen

De training bestaat uit 8 sessies van 2,5 uur (voor medewerkers) of 2 uur (voor studenten) en eenmalig een stilteochtend of -middag van 4 uur. Je meldt je aan voor een vaste trainingsgroep op een vaste dag en tijdstip. Je kiest daarbij voor een 'fysieke' trainingsgroep (op locatie) of een online training.

Per groep is plaats voor maximaal 12 deelnemers.

Thuisoefening

Naast de gezamenlijke sessies wordt er van je verwacht dat je thuis dagelijks 30-60 minuten zelf oefent. Voor vrijwel iedereen is het een uitdaging om die tijd vrij te maken in ons vaak drukke leven. Thuisbeoefening is echter een essentieel onderdeel van de training. Als dat in deze periode van je leven onmogelijk is, kan het beter zijn de training op een ander moment te volgen.

Stilteochtend of -middag

Naast de wekelijkste sessies (van 2 of 2,5 uur) vindt er richting het einde van de training een stilte-ochtend of -middag plaats. Dat is een sessie van 4 uur, waarbij de deelnemers worden uitgenodigd om zelf in stilte te blijven; de trainer begeleidt in deze sessie wel ‘in woorden’ verschillende meditaties. Het is een mooie manier om de beoefening te verdiepen en te onderzoeken wat er gebeurt met de kwaliteit van de aandacht, wanneer we echt de stilte induiken. De stiltesessie is onderdeel van de training, maar je kunt na afronding van de training nog vaker deelnemen aan een stiltesessie om je beoefening blijvend te ondersteunen/verdiepen.

Aanmelden

Er zijn verschillende startmogelijkheden. Bekijk hieronder welke momenten voor jou het beste uitkomen en meld je aan door een mail te sturen naar mindfulness-fmr@hva.nl, o.v.v. de startdatum en of je student of medewerkers bent. Er wordt van je verwacht dat je alle sessies aanwezig bent, dus check even goed je agenda (mocht je niet kunnen op de aangegeven stilte-sessie, bespreek dit dan met de trainer; dan wordt er in overleg een ander moment gekozen). Na je aanmelding krijg je een bevestiging per e-mail en wordt er contact met je opgenomen voor het plannen van een kennismakingsgesprek.

Wacht niet te lang met aanmelden, want de capaciteit is beperkt!

Studiejaar 2022-2023

Trainingsdata medewerkers:

Start donderdag 27 oktober 2022 09.00-11.30 uur, trainer: Anna, locatie: CREA (Nieuwe Achtergracht 170)

Data: 27 okt, 3, 10, 17 en 24 nov, 1 en 8 dec 2022 & 12 jan 2023 8.45 – 11.15 uur. Stiltesessie op donderdag 22 dec 11.00 – 15.00 uur

Ben je stafmedewerker of ondersteunend onderwijspersoneel? Bespreek dan met je leidinggevende welk startmoment het beste uitkomt.

Trainingsdata studenten:

  1. Start donderdag 29 september 2022 11.30-13.30 uur, trainer: Anna, locatie: USC Body&Mind

Data: 29 sept, 6, 13 en 27 okt, 3, 10 en 17 nov & 15 dec 2022. Stiltesessie op 24 november 11.30-15.00 uur.

  1. Start dinsdag 4 oktober 10-12 uur, trainer: Tali, locatie: online

Data: 4, 11 en 25 okt, 1, 8, 15 en 22 nov & 20 dec 2022. Stiltesessie op 24 november 11.30-15.00.

  1. Start vrijdag 11 november 13-15 uur, trainer: Wija, locatie: USC Body&Mind

Data: 11, 18 en 25 nov, 2, 9, 16 en 23 dec 2022 & 20 januari 2023. Stiltesessie op 9 januari 11.00-15.00.

  1. Start woensdag 23 november 12.30 – 14.30 uur, trainer: Anna, locatie: USC Body&Mind

Data: 23 en 30 nov, 7, 14 en 21 dec 2022, 11 en 18 jan & 25 feb 2023. Stiltesessie op 26 januari 11.00-15.00.

Stiltedagen (locatie USC Body&Mind):

  • 24 november 2022 11.30-15.00
  • 22 december 2022 11.00-15.00
  • 9 januari 2023 11.00-15.00
  • 26 januari 2023 11.00-15.00

Overige data volgen.

Heb je eerder deelgenomen aan de MFN@FMR training en wil je deelnemen aan een stiltedag? Mail dan even om je aan te melden.

Geef je op via mindfulness-fmr@hva.nl.

Locatie

Je kunt kiezen voor een online trainingsgroep of training op locatie. De trainingslocaties zijn op of om de hoek van de Amstelcampus.

Wie geven de training?

De trainingen worden gegeven door Wija Blokdijk, Ed Caffin, Anna Caspersen en Tali Gross. Zij werken als docent bij Toegepaste Psychologie en zijn gekwalificeerd mindfulness-trainer.

Contact

Wil je je aanmelden, maar passen de data en tijden niet in jouw planning? Of heb je andere vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op: mindfulness-fmr@hva.nl

Gepubliceerd door  Faculteit Maatschappij en Recht 30 augustus 2022