A-Z Studenten Leraar Wiskunde

Tweestapsverificatie

Veilig online studeren vindt de HvA erg belangrijk. Om die reden wordt tweestapsverificatie voor steeds meer applicaties ingesteld.

Zo werkt tweestapsverificatie

Tweestapsverificatie is een extra beveiliging bij het inloggen. Hiermee wordt een extra check gedaan om de identiteit van de persoon die inlogt met zekerheid vast te stellen. In bepaalde gevallen moet je dan je login verifiëren via je mobiele telefoon.

Voor toegang tot Microsoft 365 activeer je eenmalig tweestapsverificatie.

Instellen van tweestapsverificatie

Doorloop de stappen om tweestapsverificatie in te stellen op je mobiele telefoon:

1. Log in met je HvA-mailadres en wachtwoord
  2. Klik op Volgende tot er een QR-code verschijnt
  3. Download nu de Microsoft Authenticator-app uit de App Store of de Google Play Store
  4. Open de Microsoft Authenticator-app en klik op Account Toevoegen > Werk- of School-account > Scan QR-code
  5. Scan de QR-code die op je laptop wordt weergegeven en klik op je laptop op Volgende
  6. Je ontvangt een aanmeldverzoek als test, keur deze goed.
  7. Klik op de website op 'Volgende' en 'Gereed'

Je tweestapsverificatie is nu succesvol ingesteld. Je kunt altijd de tweestapsverificatie wijzigen of een extra methode toevoegen. Het is zelfs mogelijk om je Apple-Watch te gebruiken voor verificatie.

Verificatie door te worden gebeld

Ben je visueel beperkt of download je liever geen apps? Kies tijdens de registratiewizard voor de optie Telefoon. Je wordt gebeld en gevraagd om de #-toets in te drukken als extra bevestiging bij het inloggen.

Heb je geen bereik of geen actieve internetverbinding? Gebruik dan de code uit de Authenticator-app. Vergeet je niet opnieuw te registreren als je een nieuwe telefoon of een nieuw telefoonnummer hebt.

Problemen met verifiëren

• Krijg je geen pushbericht op je telefoon om de login te bevestigen? Of krijg je alleen meldingen als de app al geopend is? Controleer de app-instellingen op je telefoon. Zorg ervoor dat meldingen zijn toegestaan.
  • Krijg je van andere apps wel notificaties? Log in, verwijder het betreffende toestel en het account en voeg deze opnieuw toe.
  • Lukt het nog steeds niet om tweestapsverificatie in te stellen en wil je Microsoft 365 toch gebruiken? Vraag dan om een tijdelijke ontheffing. Deze is 4 dagen geldig. Kies voor Ik wil mijn Tweestapsverificatie (MFA) instellen en log in.
Gepubliceerd door  ICT Services 1 november 2023