A-Z Studenten Leraar Engels
Tiqr
Voor veel HvA-informatiesystemen die je via internet gebruikt heb je Tiqr nodig om toegang te krijgen. Zorg dus dat je de Tiqr-app tijdig activeert. Op deze pagina lees je hoe je dat doet.
Waarom is tweestapsverificatie noodzakelijk?
Veel beveiligingsinbreuken zijn het gevolg van misbruik van wachtwoorden. Met de Tiqr-app zetten we een extra slot op de deur. Voor toegang tot Microsoft 365-apps blijft de Microsoft Authenticator-app gelden.
De Tiqr-app registreren en activeren
- Download de Tiqr-app uit de App Store/Play Store op je mobiele telefoon.
- Ga naar het registratieportaal van SURFconext en klik op ‘Token toevoegen > Tiqr’.
Let op: zie je geen optie om een token toe te voegen, maar wel een 'Verwijderen-knop'? In dat geval heb je al een (Tiqr-)token. Werkt je token niet goed meer of heb je een nieuwe telefoon? Verwijder dan eerst je huidige token. Heb je geen inlogproblemen met je huidige token? Dan hoef je geen verdere stappen te ondernemen. - Je krijgt nu een QR-code te zien. Scan deze met de Tiqr-app op je mobiele telefoon en klik op ‘OK’.
- Voer een pincode in (of kies voor gezichtsherkenning of vingerafdruk) en onthoud deze goed. Je kunt de pincode niet later wijzigen!
- Je ontvangt een bevestigingsmail met een link. Als je op die link klikt, krijg je op je computerscherm een activatiecode die ook naar je gemaild wordt.
- Bewaar de activatiecode goed en neem deze mee naar een servicebalie om je Tiqr-app te laten activeren.
Heb je een activatiecode per e-mail ontvangen? Ga tijdens kantoortijden naar een servicepunt of servicebalie om je Tiqr-app te activeren. Onderaan deze pagina lees je bij welke balies je terecht kunt.
Neem de activatiecode, je mobiel en een geldig legitimatiebewijs mee
Om de Tiqr-app te kunnen activeren, moet de baliemedewerker je identiteit verifiëren. Daarvoor is je mobiele telefoon nodig en een geldig legitimatiebewijs (zoals een paspoort, ID-kaart of rijbewijs). Vergeet deze dus niet meenemen. Zonder de code, je mobiel en je ID kan de medewerker Tiqr niet voor je activeren.
Ben je niet in staat om naar locatie te komen?
Als je fysiek niet in staat bent om naar een servicebalie te komen, kun je de Servicedesk ICT Services bellen voor het activeren van je Tiqr-app. Tijdens het gesprek, word je uitgenodigd voor een Microsoft Teams-meeting of wordt er via Splashtop met je meegekeken.
Kom langs bij een van deze balies:
- Corry Tendeloohuis (CTH) Business campus
- Dr. Meurerhuis (DMH) Sport en voedingcampus
- Hogehilweg (HHW)
- Kohnstammhuis (KSH) Amstelcampus
- Nicolaes Tulphuis (NTH)
- Wibauthuis (WBH) Amstelcampus
Openingstijden en adressen vind je op de locatiepagina van HvA
Nieuwe mobiele telefoon
Wanneer je een nieuwe mobiele telefoon hebt, moet je de Tiqr-app opnieuw installeren en activeren aan de hand van bovenstaande stappen om in te kunnen loggen met tweestapsverificatie. Zorg eerst dat je de Tiqr-app die nog op je oude telefoon geregistreerd staat, verwijdert via het registratieportaal van SURFconext. Onder 'Overzicht tokens' vind je de door jouw geactiveerde Tiqr-app (ook wel 'token' genoemd) op je oude telefoon. Klik op de knop 'Verwijderen' achter de Tiqr-app die op je oude telefoon is geregistreerd.