A-Z Studenten Leraar Biologie

Microsoft Authenticator

Veilig online werken is belangrijk voor de HvA. Om die reden wordt tweestapsverificatie voor steeds meer applicaties ingesteld. Voor toegang tot Microsoft 365 installeer en activeer je eenmalig de Microsoft Authenticator-app op je mobiele telefoon.

Voor toegang tot Microsoft 365 installeer en activeer je eenmalig de Microsoft Authenticator-app op je mobiele telefoon. Wanneer je daarna inlogt op een Microsoft-app zoals Teams of Onedrive, verschijnt er op onregelmatige basis op je mobiele telefoon een pop-up waarin je een cijfer invoert dat je afleest van je beeldscherm.

  • Heb je geen bereik of geen actieve internetverbinding? Gebruik dan de code uit de Authenticator-app.
  • Vergeet je niet opnieuw te registreren als je een nieuwe telefoon of een nieuw telefoonnummer hebt.

Doorloop ALLE stappen hieronder om tweestapsverificatie door middel van de Microsoft Authenticator-app in te stellen op je mobiele telefoon.

Let op! Heb je al eens de Microsoft authenticator geinstalleerd/geactiveerd, ga dan eerst naar id.medewerker.hva.nl/mfa en klik op 'Tweestapsverificatie opnieuw instellen'. Wanneer je deze stappen hebt doorlopen kan je verder met de instructies hieronder.

  1. Open een incognitovenster in je browser en ga naar https://aka.ms/mfasetup.
  2. Log in met je HvA-mailadres en wachtwoord.
  3. Kies de optie om gebeld te worden.
  4. Vul hier je mobiele nummer in waar je op gebeld wilt worden.
  5. Druk op volgende.
  6. Je wordt nu gebeld, beantwoord de oproep en druk op #.
  7. Op je computerscherm zie je nu dat de oproep is beantwoord en de belmethode succesvol is ingesteld. Let op: je bent nog niet klaar, volg onderstaande stappen óók volledig om tweestapsverificatie correct in te stellen.
  8. Ga vervolgens naar 'Beveiligingsgegevens' en klik op het + teken bij 'Aanmeldingsmethode toevoegen'.
  9. Kies bij Methode toevoegen voor Authenticator-app.
  10. Klik steeds op Volgende totdat er een QR-code op het scherm verschijnt.
  11. Download de Microsoft Authenticator-app uit de App Store (iOS) of Google Play Store (Android) als je deze nog niet hebt.
  12. Open de Microsoft Authenticator-app op je telefoon en kies Account toevoegen > Werk- of schoolaccount > Scan QR-code.
  13. Scan de QR-code van je scherm en klik vervolgens op 'volgende' op de pagina op je desktop.
  14. Je ontvangt een testaanmeldverzoek in de app. Keur dit goed.
  15. Klik op de pagina op je desktop op 'Volgende' en daarna op 'Gereed'.
  16. Bij 'Aanmeldings methode' zie je staan: 'Aanmeldingsmethode wanneer de meest aanbevolen methode niet beschikbaar is: Telefoon - Melding wijzigen'.
  17. Klik 'Melding wijzigen' en wijzig naar 'Microsoft Authenticator'.
  18. Je hebt nu succesvol de Microsoft Authenticator-app ingesteld.
  19. Je kunt nu inloggen op alle HvA websites. Als je een aanmeldverzoek krijgt tijdens het inloggen, kies dan altijd voor de Microsoft Authenticator app.

Je tweestapsverificatie is nu succesvol ingesteld. Je kunt altijd de tweestapsverificatie wijzigen of een extra methode toevoegen. Het is zelfs mogelijk om je Apple-Watch te gebruiken voor verificatie.

Nieuwe telefoon?

  • Vergeet je niet opnieuw te registreren. Klik op 'Ik wil mijn Tweestapsverificatie (MFA) instellen'. Log in met je HvAtID en kies voor: 'tweestapsverificatie resetten voor Microsoft 365'.

  • Krijg je geen pushbericht op je telefoon om de login te bevestigen? Of krijg je alleen meldingen als de app al geopend is? Controleer de app-instellingen op je telefoon. Zorg ervoor dat meldingen zijn toegestaan.
  • Krijg je van andere apps wel notificaties? Log in, verwijder het betreffende toestel en het account en voeg deze opnieuw toe.
  • Lukt het nog steeds niet om tweestapsverificatie in te stellen en wil je Microsoft 365 toch gebruiken? Vraag dan om een tijdelijke ontheffing via id.medewerker.hva.nl/mfa. De ontheffing is 4 dagen geldig.
  • Werkt je tweestapsverificatie toch nog niet correct, ga dan naar id.medewerker.hva.nl, kies voor 'Ik wil mijn Tweestapsverificatie (MFA) instellen', log in en kies voor ‘Tweestapsverificatie opnieuw instellen voor Microsoft Cloud’.

Contact Servicedesk ICT Services

T: 020 595 1402
serviceportal.hva.nl

Gepubliceerd door  ICT Services 10 december 2024