A-Z Studenten HBO-Verpleegkunde
Tweestapsverificatie (MFA)
De HvA vindt veilig studeren belangrijk. Om jouw gegevens en onderwijsaccount goed te beschermen, gebruiken we tweestapsverificatie. Hiermee wordt voorkomen dat iemand anders zomaar toegang krijgt tot jouw account – ook als je wachtwoord is gehackt.
Voor toegang tot HvA-mail, Microsoft 365 en andere applicaties activeer je eenmalig tweestapsverificatie.
Voor je begint: gebruik een incognitovenster
Soms ben je nog ingelogd met een ander account (bijvoorbeeld van een andere school of werk). Om fouten te voorkomen, raden we aan om de installatie uit te voeren in een incognitovenster. Een incognitovenster is een privébrowservenster waarin je surfgedrag niet wordt opgeslagen.
Zo open je een incognito venster:
- In Chrome: klik op de drie puntjes rechtsboven > Nieuw incognitovenster
- In Edge: klik op de drie puntjes rechtsboven > Nieuw InPrivate-venster
- In Safari (Mac): klik op Archief > Nieuw privévenster
Instellen van tweestapsverificatie
- Download de Microsoft Authenticator-app op je telefoon via de Google Play Store (Android) of App Store (iOS). Sta toe dat de app toegang krijgt tot je camera en meldingen mag sturen.
- Open het incognitovenster en ga naar: https://aka.ms/mfasetup.
- Log in met je HvA-mailadres, dat is [voornaam.achternaam@hva.nl].
- Klik op 'Beveiligingsgegevens toevoegen' en kies 'Authenticator-app'.
- Er verschijnt een QR-code.
- Open de Microsoft Authenticator-app op je telefoon.
- Klik op het plusje of ‘Account toevoegen’.
- Kies ‘Werk- of schoolaccount’.
- Scan de QR-code met je telefoon.
- Na het scannen vraagt Microsoft om een verificatie. Je ontvangt een melding op je telefoon. Bevestig deze.
- Je account is nu succesvol gekoppeld.
Veelvoorkomende problemen en oplossingen
Ben je al aan een ander onderwijsaccount gekoppeld?
Het kan zijn dat je al met een ander onderwijsaccount gekoppeld bent. Kies dan voor 'Account toevoegen' > 'Werk- of schoolaccount' en voeg je HvA-account toe via de QR-code.
Krijg je een foutmelding bij het inloggen?
Dit gebeurt vaak als je al met een ander Microsoft-account bent ingelogd. Sluit je browser en gebruik een incognitovenster (zie uitleg hierboven).
Zie je geen QR-code of werkt de app niet?
Probeer de pagina opnieuw te laden en zorg dat je Microsoft Authenticator-app up-to-date is.
Krijg je geen pushbericht op je telefoon om de login te bevestigen? Of krijg je alleen meldingen als de app al geopend is?
Controleer de app-instellingen op je telefoon. Zorg ervoor dat meldingen zijn toegestaan.
Werkt je tweestapsverificatie nog steeds niet correct?
Ga naar https://id.student.hva.nl, kies voor 'Ik wil mijn tweestapsverificatie instellen', login en kies voor 'Tweestapsverificatie resetten voor Microsoft 365'.
Lukt het nog steeds niet om tweestapsverificatie in te stellen en wil je Microsoft 365-apps toch gebruiken?
Vraag dan om een tijdelijke ontheffing. Deze is 4 dagen geldig. Ga naar https://id.student.hva.nl, kies voor 'Ik wil mijn tweestapsverificatie instellen' en kies voor 'Tijdelijke ontheffing aanvragen voor tweestapsverificatie voor Microsoft 365'.
Lukt het nog steeds niet?
Neem dan contact op met de Servicedesk ICT Services.