A-Z Studenten HBO-Verpleegkunde

Mindfulness @ NTH

Mindfulness-training vanuit faculteit Gezondheid

Vanaf september 2022 biedt de faculteit Gezondheid opnieuw gratis mindfulness-trainingen aan voor studenten en medewerkers op het Nicolaes Tulphuis. Een groot cadeau van de faculteit voor wie wil! Naast de mindfulnesstrainingen in vaste groepen kun je ook deelnemen aan een introductieworkshop. Tijdens deze workshop van 2 uur maak je kennis met mindfulness en leggen we uit wat mindfulness is en begeleiden we korte meditaties. De verschillende data vind je onder aan deze pagina.

Gastdocent Frits Koster

Op 1 december 2022 komt er een bijzondere gastdocent lang. Frits Koster geeft de workshop Compassie voor de zorgverlener, waarin hij aandacht besteedt aan de waarde en de beoefening van mindfulness en (zelf)compassie, in theorie (m.b.v. een powerpoint presentatie) en in praktijk (enkele oefeningen).

Frits Koster

Evenwichtige zorg verlenen blijkt een hele kunst te zijn. Het is niet overmatig dienstbaar zijn aan anderen en jezelf verwaarlozen. Het is ook niet zwelgen in zelfmedelijden ten koste van anderen. Het is de weg ontdekken hoe zorg voor jezelf en zorg voor anderen hand in hand kunnen gaan.

Juist ook voor zorgverleners blijkt de beoefening van mindfulness en zelfcompassie van grote waarde te zijn. De groeiende werkdruk in de hulpverlening gaat immers niet zelden gepaard met een tekortschietende (zelf)compassie en symptomen van burn-out.


Over de docent

Frits Koster verbleef 6 jaar als monnik in kloosters in Z.O. Azië waar hij o.a. boeddhistische psychologie studeerde. Na zijn terugkomst in Nederland is hij (vanaf 1994) gaan werken in de GGZ in Noord-Nederland - eerst als hulpverlener en later als mindfulness- en compassietrainer - en verzorgt daar trainingen voor hulpverleners. Hij is docent bij opleidingsinstituten tot mindfulnesstrainer in Nederland en andere Europese landen en auteur van diverse boeken.

Samen met Erik van den Brink ontwikkelde hij de training Mindfulness-Based Compassionate Living (MBCL), een compassietraining die wordt beschreven in hun gezamenlijke boeken ‘Compassievol leven’ (Boom, 2016) en het hulpboek ‘Compassie in je leven’ (Boom, 2019). Deze boeken zijn en worden inmiddels in diverse talen en landen uitgebracht.

Voor meer informatie: www.fritskoster.nl en www.compassietraining.nl .

Wat is mindfulness?

Leven, werken en studeren in deze onzekere tijden vergt veel van ons aanpassingsvermogen. Mindfulness helpt je om beter om te gaan met de wisselvalligheden van het leven.

Mindfulness betekent simpelweg: volledig bewust zijn van het huidige moment, met alles wat daarbij hoort. De methode is niet ‘zweverig’ maar evidence-based. Het gaat niet over ‘positief denken’ of ‘je hoofd leegmaken’. Je leert bewuster stil te staan bij zowel de mooie als de moeilijke of onplezierige ervaringen. Door aandacht te hebben voor het hier en nu, zonder daarbij te oordelen, creëer je meer ruimte om bewuste keuzes te maken in plaats van te handelen op de automatische piloot.

Inhoud van de training

De training bestaat uit 8 wekelijkse sessies van 2,5 uur (voor medewerkers) of 2 uur (voor studenten) en eenmalig een stilte-ochtend/-middag. Je meldt je aan voor een vaste trainingsgroep (van max 12 deelnemers) op een vaste dag en tijdstip. Je kiest daarbij voor een ‘fysieke’ trainingsgroep (op het NTH of Amstelcampus) of voor een online training. Voor de stilte-ochtend/-middag kies je zelf één van de aangeboden momenten uit die voor jou het beste uitkomt.

De mindfulness training is een ervaringsgerichte training, waarbij er wordt geoefend met begeleide aandachtoefeningen en oefeningen om het bewustzijn van het hier en nu in het dagelijks leven te vergroten. Ook zijn er oefeningen gericht op het anders omgaan met stress, pijn en vermoeidheid, en is er uitleg over de samenhang van stress en negatief denken. Daarnaast kun je het als professional inzetten voor je cliënten en patiënten.

Thuisoefening

We oefenen samen tijdens de sessies, en daarnaast wordt er van je verwacht dat je thuis dagelijks tijd vrijmaakt om zelf te oefenen (30-60 minuten per dag). Voor vrijwel iedereen is het een uitdaging om die tijd vrij te maken in ons vaak drukke leven. Thuisbeoefening is echter een essentieel onderdeel van de training. Als dat in deze periode van je leven onmogelijk is, kan het beter zijn de training op een ander moment te volgen.

Dit zeggen cursisten over de training

“De Mindfulness training van de HvA heeft me inzicht in mijzelf gegeven; stilstaan bij jezelf schiet er vaak bij in terwijl dat zo belangrijk is. Hoe aardig ben je voor jezelf, wat zijn je patronen, daar bij stilstaan en dat leren zien is onbetaalbaar.”

"De Mindfulness cursus kwam als geroepen. Ik was erg gestresst en merkte dat even een uurtje per week aandacht besteden aan mindfulness heel goed werkte voor mij. Ik leerde mijn hartslag omlaag te krijgen met ademhalingstechnieken en kon daadwerkelijk ontspanning toelaten, zelfs als ik tegenstribbelde. Een aanrader voor zelfs de sceptische denker die niet van spiritualiteit houdt!"

Aanmelden

Er zijn verschillende startmogelijkheden. Bekijk hieronder welke momenten voor jou het beste uitkomen en meld je aan door een mail te sturen naar mindfulness-fg@hva.nl o.v.v. startdatum en of je student of medewerker bent. Er wordt van je verwacht dat je alle sessies aanwezig bent, dus check even goed je agenda. Na je aanmelding krijg je een bevestiging per e-mail en wordt er contact met je opgenomen voor het plannen van een kennismakingsgesprek.

Wacht niet te lang met aanmelden want de capaciteit is beperkt.

Data 2022-2023

Startdata studenten:

2022

Groep A Locatie NTH Dinsdag van 16.00 - 18.00 1, 8,15, 22, 29 nov., 6, 13, 20 dec. 2022
Groep B Locatie NTH Woensdag van 10.10 - 12.10 11,18, 25 jan., 1, 8, 15, 22 febr., 8 mrt 2023
Groep C Locatie NTH Dinsdag van 16.00 - 18.00 14, 21, 28 mrt., 4, 11, 18, 25 apr., 9 mei. 2023
Groep D Locatie NTH Dinsdag van 16.00 - 18.00 16, 23, 30 mei., 6, 13, 20, 27 juni, 4 juli. 2023

Startdata medewerkers:

Groep 1 Locatie NTH Dinsdag 16.00 - 18.30 1,8,15, 22, 29 nov en 6,13 en 20 dec
Groep 2 Locatie NTH Dinsdag 16.00 - 18.30 14, 21, 28 mrt en 4,11,18, 25 april en 9 mei 2022

Startdata workshops:

Dinsdag 4 okt Locatie C 1.04 13.30 - 15.10
Woensdag 2 nov Locatie C 0.23 13.30 - 15.10
Dinsdag 29 nov Locatie C 1.04 13.30 - 15.10

Donderdag 1 dec

Locatie D 2.64

16.00 - 17.40

Docent Frits Koster

Woensdag 11 jan Locatie C 0.23 13.30 - 15.10

Wie geven de training?

De trainingen worden gegeven door Kitty Jacobs en Marijke Groener. Zij werken als docent bij resp. de opleidingen Oefentherapie en Verpleegkunde en zijn gekwalificeerd mindfulness-trainers.

Kitty Jacobs

Marijke Groener

Contact

Wil je je aanmelden, maar passen de data en tijden niet in jouw planning? Of heb je andere vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op: mindfulness-fg@hva.nl

Nu al zelf aan de slag met mindfulness?

Download dan de VGZ Mindfulness coach app in de appstore . Gratis voor iedereen. Met meer dan 75 oefeningen. Voor beginners en gevorderden. Je kunt de app alleen downloaden via je Iphone of Ipad.

Meer ervaringen met de cursussen Mindfulness

Marguerite, medewerker: 'Ik deed voor het eerst een cursus mindfulness en was vooraf argwanend: zou het niet te zweverig zijn? Het tegendeel was waar. In 8 lessen leerde ik om meer in het nu te leven en bewuster te zijn van de dagelijkse dingen. Elke les deden we een korte of langere, liggende, zittende of zelfs lopende meditatie. Superfijn om te leren hoe je jezelf een dagelijks rustmoment kunt gunnen. Marijke, de cursusleider creëert een fijne en ontspannen sfeer. Ik voelde me op mijn gemak en durfde meer te delen met haar en met de groep. Kortom: mindfulness is een aanrader!'

Sophie, student: 'Ik had al ervaring met mindfulness, maar deze cursus heeft mij veel nieuwe dingen geleerd en meer verdieping gebracht. Marijke maakte het extra interessant en gezellig.'

Mireille, medewerker: 'Ik had eerder een mindfulness cursus gevolgd, maar mijn kennis was weggezakt. Ik deed de herhaalcursus bij Marijke en was blij verrast. Ik was vergeten hoe fijn het is om bewust te ademen en dingen te doen, één ding tegelijkertijd. Dat klinkt misschien zweverig, maar zo ervaarde ik de cursus niet. Marijke heeft humor, is nuchter, legt duidelijk uit en geeft ook alle ruimte voor eigen inbreng. Inmiddels pak ik weer dagelijks een momentje om stil te staan. Daarna heb ik meer ruimte in mijn hoofd en kan ik sneller mijn focus pakken als ik word afgeleid. Een volgende cursus ben ik er weer bij.'

David, student: 'Mindfulness heeft mij erg geholpen bij het verminderen van stress en het teveel nadenken, voornamelijk voor het slapen gaan. Zeker een aanrader voor mensen die hier last van hebben.'

Gepubliceerd door  Faculteit Gezondheid 19 oktober 2022