A-Z Studenten Finance, Tax and Advice

Collegekaart

Hoe krijg ik een (nieuwe) collegekaart? Waar gebruik ik het voor? Hoe en waar laad ik tegoed op mijn collegekaart op? Op deze pagina vind je de antwoorden op vragen die te maken hebben met de HvA-collegekaart.

  • Wanneer je gaat studeren bij de HvA, dan vraag je een collegekaart aan. Hiervoor heb je je HvA-ID nodig (als aankomend HvA-student krijg je per e-mail een inlognaam en wachtwoord toegestuurd). De kaart is geldig zolang je ingeschreven bent bij de Hogeschool van Amsterdam.
  • Ga naar mijnhvapas.nl om je pasfoto voor de collegekaart te uploaden.
    Let op: als je een onduidelijke of onbruikbare foto gebruikt, wordt je collegekaart niet als geldig beschouwd.
  • Start je in september met je opleiding, en heb je voor 3 september je collegekaart aangevraagd, dan krijg je je kaart thuisgestuurd.
    Let op: het kan druk zijn, vraag daarom op tijd je kaart aan. Heb je de kaart op 14 september nog niet ontvangen, ga dan langs bij een van de servicepunten of neem contact op met de Servicedesk FS.
  • Heb je na 3 september je collegekaart aangevraagd of een adres in het buitenland opgegeven, dan ligt je kaart klaar bij het servicepunt van je campus. Je ontvangt een e-mail waar en wanneer je de kaart kunt ophalen. Hiervoor heb je een geldig identiteitsbewijs nodig (ID, paspoort, rijbewijs).
  • Start je in februari? Dan ontvang je jouw kaart uiterlijk 3 februari. Heb je je kaart op 7 februari nog niet? Ga dan langs bij een van de servicepunten of neem contact op met de Servicedesk FS.

De collegekaart gebruik je:

  • om je te legitimeren voor onderwijs en studiecentra op alle HvA-locaties.
  • om je te legitimeren bij online toetsen.
    Alleen als je geen collegekaart hebt, mag je je legitimeren met een identiteitsbewijs. Voor online toetsen geldt dat het BSN niet zichtbaar in beeld mag zijn.
    Let op: bij toetsen op locatie geldt alleen een ID, paspoort of rijbewijs als geldig legitimatiebewijs, geen collegekaart!
  • om boeken te lenen bij de hogeschool- en universiteitsbibliotheek.
  • om toegang te krijgen tot fietsenstallingen en parkeergarages.
  • om korting en voordeel te krijgen in binnen- en buitenland.
  • om korting te krijgen bij CREA.
  • om lockers te gebruiken in het Benno Premselahuis, Corry Tendeloohuis, Jakoba Mulderhuis, Kohnstammhuis, Muller-Lulofshuis, Tania Leonhuis, Theo Thijssenhuis en Wibauthuis.
  • om te betalen bij drank- en snoepautomaten, printers, servicepunten, bibliotheekbalies (naast pinnen) en cateringlocaties.

Om gebruik te maken van de functionaliteiten op de kaart, activeer je deze eerst online. Log in op mijnhvapas.nl en kies voor de optie “Kaart activeren”. Dit is mogelijk tot 1 oktober, of tot begin maart. Lukt het niet om de pasfoto te uploaden? Stuur dan een e-mail met je pasfoto, je HvA-ID en je geboortedatum naar servicedesk-fs@hva.nl.

Buiten de start van het collegejaar om kan je je kaart uitsluitend bij een servicepunt op locatie activeren. Hiervoor heb je een geldig identiteitsbewijs nodig (ID, paspoort, rijbewijs).

Via de website myNetPay laad je tegoed op je collegekaart op. Je kunt je kaart ook opladen bij de oplaadpunten in de HvA- en UvA-gebouwen. Opladen bij de oplaadpunten op de locaties is gratis, via myNetPay betaal je € 0,50 per transactie. Als je met een buitenlandse bankpas of creditcard tegoed wilt opladen, dan kan dat alleen als je deze aan een Paypal-account hebt gekoppeld.

Kijk voor de locaties van de oplaadpunten en voor meer informatie bij Betalen bij de HvA.

Let op: om met je collegekaart te kunnen betalen moet je deze eerst activeren. Heb je dit nog niet gedaan? Ga dan naar een van de servicepunten om je kaart te activeren.

Als je je betaaltegoed op je collegekaart teruggestort wilt krijgen op je bank- of Paypal-account, dan dien je een verzoek tot teruggave van het huidige betaaltegoed in op de website van Netpay . Let erop dat je al je gegevens correct invult. Het duurt gemiddeld tien dagen voordat het betaaltegoed teruggestort is.

Account opheffen

Stop je met studeren bij de HvA? Zorg dan dat je je betaalgoed hebt opgemaakt of hebt laten terugstorten voor je je Netpay-account opheft. Als je je account opheft, wordt een administratieve vergoeding ingehouden van € 2,50. Als je tussentijds je account opheft is er geen mogelijkheid om een nieuw account aan te maken.

De collegekaart is geen Bewijs van Inschrijving. Het Bewijs van Inschrijving ontvang je via e-mail op je HvA-mailadres, nadat je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan en het collegegeld hebt betaald.

Ben je actief in een opleidingscommissie, een deelraad, de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) of een bestuur van een studievereniging dan kun je zelf student+ rechten aanvragen via een formulier op deze pagina .

Student+ rechten

  • gratis koffie en thee uit de HvA-automaten
  • ​​€10 printtegoed per maand
  • toegang tot de Common Room in het KSH

Rechten kunnen ieder moment aangevraagd en ingetrokken worden. Toegekende rechten vervallen automatisch aan het eind van een studiejaar, in de nacht van 31/08 op 01/09.

Als je bent uitgeschreven is je collegekaart niet langer geldig en lever je de kaart in. Oude kaarten worden gerecycled. Lever je collegekaart in bij een van de servicepunten of stuur hem op naar:

Hogeschool van Amsterdam
Facility Services
Antwoordnummer 47636
1070 VD Amsterdam

  • Je kunt je collegekaart blokkeren via mijnhvapas.nl en bij een servicepunt.
  • Vraag op mijnhvapas.nl een nieuwe collegekaart aan (betalen via iDeal). Een nieuwe collegekaart kost €15,- in verband met productie, administratie- en verzendkosten. Met je nieuwe kaart heb je automatisch weer beschikking over je betaaltegoed (als er geen tegoed is afgehaald).
  • Is je kaart gestolen en heb je een proces-verbaal of een verklaring van vermissing van de gemeente? Ga daarmee naar één van de servicepunten of mail naar servicedesk-fs@hva.nl om gratis een nieuwe collegekaart aan te vragen.
  • Je ontvangt per e-mail bericht wanneer je je nieuwe collegekaart kunt ophalen. Gemiddeld duurt het 5 werkdagen van aanvraag tot ontvangst.
  • Heb je je kaart toch teruggevonden? Laat hem deblokkeren door de Servicedesk FS.

Gepubliceerd door  Facility Services 17 juli 2023