A-Z Studenten Biomedische Technologie

Enquêtes maken (Microsoft Forms en Qualtrics)

Wil jij een online enquête uitzetten?

Met Microsoft Forms enquêtesoftware kun je relatief eenvoudig online enquêtes ontwerpen en afnemen. Deze software is beschikbaar voor alle studenten en medewerkers van de HvA.

Microsoft Forms

Microsoft Foms is geschikt voor het bouwen en afnemen van vragenlijsten. Er zijn diverse mogelijkheden wat betreft de structuur en het type vragen. De weergave van de resultaten is helder en eenvoudig te exporteren naar Excel en indien nodig vanuit Excel naar SPSS.

Zo log je in op Microsoft Forms

Inloggen op Microsoft Forms doe je met je HvA-ID, via deze link:

Een HvA-template is beschikbaar in het Nederlands en Engels.

Privacy is een grondrecht. Bedenk voordat je een enquête afneemt hoe je omgaat met de privacy van je respondenten. Onderstaande vuistregels zijn belangrijk als je met persoonsgegevens werkt in Microsoft Forms:

  • Start een enquête met het toestemmingsformulier.
  • Sla alleen informatie op dat strikt noodzakelijk is voor je enquête.
  • Pseudonimiseer (verplicht) of anonimiseer (indien mogelijk) je data.
  • Gebruik geen e-mailtriggers die reacties automatisch doorsturen naar een alternatief e-mailadres.
  • Wanneer de enquête is afgerond: verwijder de verzamelde data uit Microsoft Forms. Lees meer over het veilig opslaan van data in de AZ-lijst onder Dataopslag.

Bekijk voor meer informatie de Forms-Basiskennispagina. Voor vragen kun je terecht bij de Servicedesk van ICT Services.

Qualtrics

Qualtrics is geschikt voor het bouwen en afnemen van zowel eenvoudige als complexe vragenlijsten. Qualtrics heeft een moderne en duidelijke (Engelstalige) gebruikersomgeving, wat het werken met Qualtrics intuïtief en eenvoudig maakt.

Zo log je in op Qualtrics

Inloggen op Qualtrics doe je met je HvA-ID, via deze link:

Een HvA-template is beschikbaar in het Nederlands en Engels. Zonder template is Qualtrics geschikt voor enquêtes in alle talen.

Privacy is een grondrecht. Bedenk voordat je een enquête afneemt hoe je omgaat met de privacy van je respondenten. Onderstaande vuistregels zijn belangrijk als je met persoonsgegevens werkt in Qualtrics:

  • Start een enquête met het toestemmingsformulier.
  • Sla alleen informatie op dat strikt noodzakelijk is voor je enquête.
  • Pseudonimiseer (verplicht) of anonimiseer (indien mogelijk) je data.
  • Gebruik geen e-mailtriggers die reacties automatisch doorsturen naar een alternatief e-mailadres.
  • Wanneer de enquête is afgerond: verwijder de verzamelde data uit Qualtrics.

Data uit Qualtrics opslaan

Als je enquête klaar en afgesloten kan worden, sla dan alle verzamelde data op de juiste manier op. Het is niet de bedoeling om je data in Qualtrics te bewaren. Op de pagina Dataopslag vind je de verschillende mogelijkheden.

Voor onderzoekers is er de dataopslagdienst Research Drive. Hier vind je ook een keuzetool om je te helpen bij het kiezen voor de juiste dataopslag.

Meer weten over privacy?

Bekijk dan het privacystatement van de HvA.

Qualtrics heeft een uitgebreide supportomgeving. Daar vind je uitgebreide documentatie. Daarnaast zijn er Basecamp-instructievideo's en kun je contact opnemen met de supportafdeling van Qualtrics. Om van de laatste twee gebruik te maken, moet je de volgende stappen volgen:

1. Ga naar hva.eu.qualtrics.com
2. Log in
3. Ga naar help (rechts bovenin)
4. Kies 'Support site' als je videoinstructies wil en ga door naar stap 5, of kies 'Contact support' en ga naar stap 6
5. Voor videoinstructies kies je vervolgens 'Training on XM Basecamp'
6. Ga naar Login (rechts bovenin) en kies voor 'Sign in with SSO'
7. Vul 'hva' in bij Organization ID
8. Je bent nu ofwel in de Basecamp-omgeving met video's of in de support-omgeving om contact te zoeken.

Problemen met inloggen?

Lukt het inloggen bij Qualtrics niet, zorg er dan eerst voor dat je HvA-ID en wachtwoord in orde zijn. Je kunt dat controleren door in te loggen op profile.surfconext.nl in een 'incognito of InPrivate' browservenster. Lukt het inloggen toch nog niet, neem dan contact op met de Servicedesk van ICTS.

Gepubliceerd door  ICT Services 18 juni 2024