A-Z Studenten

Tweestapsverificatie (MFA)

De HvA vindt veilig studeren belangrijk. Om die reden wordt tweestapsverificatie (MFA) voor steeds meer applicaties ingesteld. Tweestapsverificatie is beveiliging door een extra inlogstap.

Zo werkt tweestapsverificatie

Tweestapsverificatie is een extra beveiliging bij het inloggen. Hiermee wordt een extra check gedaan om de identiteit van de persoon die inlogt met zekerheid vast te stellen. In bepaalde gevallen moet je dan je login verifiëren via je mobiele telefoon.

Voor toegang tot Brightspace, Microsoft 365 en andere applicaties activeer je eenmalig tweestapsverificatie.

Instellen van tweestapsverificatie

Let op: volg de volledige instructie van begin tot eind, daarmee zorg je ervoor dat het correct ingesteld wordt.

  1. Open een incognitovenster in je browser en ga naar https://aka.ms/mfasetup.
  2. Log in met je HvA-mailadres en wachtwoord.
  3. Kies de optie om gebeld te worden.
  4. Vul hier je mobiele nummer in waar je op gebeld wilt worden.
  5. Druk op volgende.
  6. Je wordt nu gebeld, beantwoord de oproep en druk op #.
  7. Op je computerscherm zie je nu dat de oproep is beantwoord en de belmethode succesvol is ingesteld. Let op: je bent nog niet klaar, volg onderstaande stappen óók volledig om tweestapsverificatie correct in te stellen.
  8. Ga vervolgens naar 'Beveiligingsgegevens' en klik op het + teken bij 'Aanmeldingsmethode toevoegen'.
  9. Kies bij Methode toevoegen voor Authenticator-app.
  10. Klik steeds op Volgende totdat er een QR-code op het scherm verschijnt.
  11. Download de Microsoft Authenticator-app uit de App Store (iOS) of Google Play Store (Android) als je deze nog niet hebt.
  12. Open de Microsoft Authenticator-app op je telefoon en kies Account toevoegen > Werk- of schoolaccount > Scan QR-code.
  13. Scan de QR-code van je scherm en klik vervolgens op 'volgende' op de pagina op je desktop.
  14. Je ontvangt een testaanmeldverzoek in de app. Keur dit goed.
  15. Klik op de pagina op je desktop op 'Volgende' en daarna op 'Gereed'.
  16. Bij 'Aanmeldings methode' zie je staan: 'Aanmeldingsmethode wanneer de meest aanbevolen methode niet beschikbaar is: Telefoon - Melding wijzigen'.
  17. Klik 'Melding wijzigen' en wijzig naar 'Microsoft Authenticator'.
  18. Je hebt nu succesvol de Microsoft Authenticator-app ingesteld.
  19. Je kunt nu inloggen op alle HvA websites. Als je een aanmeldverzoek krijgt tijdens het inloggen, kies dan altijd voor de Microsoft Authenticator app.

Je tweestapsverificatie is nu succesvol ingesteld. Je kunt altijd de tweestapsverificatie wijzigen of een extra methode toevoegen. Het is zelfs mogelijk om je Apple-Watch te gebruiken voor verificatie.

Visueel beperkt?

Ben je visueel beperkt of download je liever geen apps? Kies tijdens de registratiewizard voor de optie Telefoon. Je wordt gebeld en gevraagd om de #-toets in te drukken als extra bevestiging bij het inloggen.

Heb je geen bereik of geen actieve internetverbinding? Gebruik dan de code uit de Authenticator-app. Vergeet je niet opnieuw te registreren als je een nieuwe telefoon of een nieuw telefoonnummer hebt.

Problemen met verifiëren

  1. Krijg je geen pushbericht op je telefoon om de login te bevestigen? Of krijg je alleen meldingen als de app al geopend is? Controleer de app-instellingen op je telefoon. Zorg ervoor dat meldingen zijn toegestaan.
  2. Krijg je van andere apps wel notificaties? Log in op: https://aka.ms/mfasetup
  3. Verwijder het betreffende toestel en het account en voeg deze opnieuw toe.
  4. Lukt het nog steeds niet om tweestapsverificatie in te stellen en wil je Microsoft 365 toch gebruiken? Vraag dan om een tijdelijke ontheffing. Deze is 4 dagen geldig. Kies voor Tweestapsverificatie voor Microsoft Cloud en log in.
  5. Werkt je tweestapsverificatie toch nog niet correct, ga dan naar https://id.student.uva.nl, kies voor 'Ik wil mijn Tweestapsverificatie instellen', login en kies voor Tweestapsverificatie opnieuw instellen voor Microsoft Cloud.
Gepubliceerd door  ICT Services 10 december 2024