A-Z Studenten

Instructies Portflow

Om je op weg te helpen vind je op deze pagina instructies en een e-learning. Ook krijg je een workshop van je docent voordat je met Portflow begint.  

De e-learning is handig voordat je met Portflow start en als naslagwerk. Je behandelt de vier fasen die je in je portfolio doorloopt. Deze zijn:

  • inrichten van het portfolio
  • leren & feedback vragen
  • evalueren van de voortgang
  • aantonen van de bewijzen

De e-learning is als 'course' beschikbaar in Brightspace. Voordat je start moet je je eenmalig voor de course inschrijven. Dit doe je als volgt:

Naar de e-learning

Heldere, korte instructies over de basisfunctionaliteiten van Portflow:

  • Starten met Portflow
  • Je portfolio inrichten
  • Je portfolio vullen en organiseren
  • Je portfolio delen en feedback vragen
  • Voortgangsevaluaties en beoordeling
  • Snapshot vastleggen
  • Snapshot inleveren

Aan de slag

Deze video van Portflow zelf, helpt je op weg wanneer je voor het eerst Portflow gebruikt.

Start de video

De leverancier van Portflow, Drieam, beschikt over een kennisbank met allerlei hulpartikelen (instructies). Typ in het zoekveld je vraag en je krijgt en overzicht van relevante hulpartikelen.

Stel je vraag

Portflow is een toevoeging aan de digitale leeromgeving. Bekijk onderstaande infographic hoe de twee met elkaar verbonden zijn en wanneer je wat doet in Brightspace of in Portflow.

Wat doe je in Portflow en wat in Brightspace

Collecties:
In Portflow kunnen één of meer collecties worden aangemaakt. Een collectie is een verzameling van bewijsstukken die logischerwijs bij elkaar horen: bijvoorbeeld als onderdeel van een vak, module, project, competentie, stage, etc.

Secties:
Je kunt het portfolio onderverdelen in secties. Binnen een sectie kunnen één of meerdere collecties geplaatst worden. Een sectie kan een indeling zijn op basis van tijd (semester of jaar), of fase (propedeuse, minor, hoofdfase) of soort (project of leerlijn).

Bewijs:
In een collectie plaats je bewijs waarmee je kunt aantonen wat je hebt geleerd (proces en resultaat) binnen of buiten het onderwijs: bijvoorbeeld producten, reflecties, verslagen, filmpjes, websites, etc.

Doelen:
Je kunt aan een bewijsstuk een doel koppelen. Dit zijn doelen die je vanuit de opleiding moet bereiken of die je zelf wilt bereiken tijdens de studie of module: bijvoorbeeld leeruitkomsten, competenties, leerdoelen, vaardigheden etc.

Gepubliceerd door  ICT Services 5 juni 2024