A-Z Studenten

Social media vanuit de HvA: Do’s and Dont’s

De HvA moedigt medewerkers aan sociale media te gebruiken, vanuit nieuwsgierigheid en omdat het nuttig is en leuk. De HvA is verantwoordelijk voor alle informatie die er geplaatst wordt uit naam van de HvA. Dat betekent dat de informatie, de toon, de taal en de huisstijl van een HvA-account moeten kloppen. Er zijn enkele do’s and dont’s bij het gebruik van sociale media met officiële HvA-accounts of als HvA-medewerker.

Vereisten voor social media gebruik uit naam van de HvA:

• Officieel HvA-logo
  • Ingevulde biografie
  • Twitter- en/of Facebook account
  • Content

Social do’s:

1. Stuur zakelijke of persoonlijke gegevens via een privé bericht
  2. Let op spelling
  3. Bedank mensen als ze je RT-en (& reageer op comments bij Facebook)
  4. Deel informatie van vakmensen (ook via websites)
  5. Verwijs door naar relevante afdelingen of websites
  6. Gebruik de ‘share buttons’ onderaan (nieuws-)artikelen om berichten te delen
  7. Reageer niet vanuit emotie: wees kalm en overdenk je antwoord goed
  8. Reageer via twitter binnen een dagdeel en overdenk je antwoord goed, reageer op Facebook binnen 1 werkdag
  9. Twitter/Facebook je met meerdere mensen op 1 account gebruik dan initialen achter je tweets/posts

Social dont’s :

1. Verstrek persoonlijke of zakelijke gegevens van studenten, medewerkers of docenten van de HvA nooit via openbare sociale media kanalen. Doe dit indien nodig via privé-berichten.
  2. Reclamische boodschappen plaatsen zoals oproepen voor bijbanen, kamers en stages
  3. “Met vriendelijke groeten”
  4. “Beste ..” en cc’en in tweets
  5. Telefoonnummers, adressen en andere privégegevens posten
  6. Te veel twitteren/posten over dagelijkse bezigheden
  7. Vermeldingen negeren
  8. Volgers spammen
  9. Onbeleefd zijn

Omgaan met privacygevoelige informatie op Twitter

Het eerste contact kan plaatsvinden via een openbaar bericht. Vervolgens worden persoonlijke vragen en antwoorden óf zakelijke gegevens via privéberichten uitgewisseld, die niet openbaar te zien zijn. Bijvoorbeeld: wanneer een twitteraar het best geholpen is met de zakelijke gegevens van een docent of medewerker, mag deze informatie niet openbaar getwitterd worden via de officiële HvA-accounts. Dat kun je ook omzeilen: Bv: "Neem contact op met je docent". Zakelijke gegevens van studenten, docenten of medewerkers kun je eventueel wel kenbaar gemaakt worden via privé berichten. Privé gegevens van studenten mogen niet zonder toestemming van de student worden verstrekt.

Mail voor meer informatie communicatie-online@hva.nl

Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 27 mei 2015