Tweestapsverificatie

Veilig online studeren vindt de HvA erg belangrijk. Om die reden wordt tweestapsverificatie voor steeds meer applicaties ingesteld.

Zo werkt tweestapsverificatie

Tweestapsverificatie is een extra beveiliging bij het inloggen. Hiermee wordt een extra check gedaan om de identiteit van de persoon die inlogt met zekerheid vast te stellen. In bepaalde gevallen moet je dan je login verifiëren via je mobiele telefoon.

Voor toegang tot Brightspace, Microsoft 365 en andere applicaties activeer je eenmalig tweestapsverificatie.

Instellen van tweestapsverificatie

Doorloop de stappen om tweestapsverificatie in te stellen op je mobiele telefoon:

  1. Log in op een laptop of tablet en open een incognito browser, óf zorg ervoor dat je de volledige browsergeschiedenis wist; ga naar https://aka.ms/mfasetup.
  2. Gebruik je HvA-mailadres en het wachtwoord dat je eerder hebt aangemaakt bij het aanmaken van je HvA-ID.
  3. Klik op 'Volgende' tot er een QR-code verschijnt.
  4. Download nu op je mobiele telefoon de Microsoft Authenticator-app uit de App Store of de Google Play Store.
  5. Open de Microsoft Authenticator-app en klik op Account Toevoegen > Werk- of School-account > Scan QR-code.
  6. Scan de QR-code die op je laptop of tablet wordt weergegeven en klik op 'Volgende'.
  7. Je ontvangt op je telefoon een aanmeldverzoek. Keur deze goed.
  8. Klik op je laptop of tablet op 'Volgende' en 'Gereed'.
  9. Je tweestapsverificatie is nu succesvol ingesteld.

Je tweestapsverificatie is nu succesvol ingesteld. Je kunt altijd de tweestapsverificatie wijzigen of een extra methode toevoegen. Het is zelfs mogelijk om je Apple-Watch te gebruiken voor verificatie.

Verificatie door te worden gebeld

Ben je visueel beperkt of download je liever geen apps? Kies tijdens de registratiewizard voor de optie Telefoon. Je wordt gebeld en gevraagd om de #-toets in te drukken als extra bevestiging bij het inloggen.

Heb je geen bereik of geen actieve internetverbinding? Gebruik dan de code uit de Authenticator-app. Vergeet je niet opnieuw te registreren als je een nieuwe telefoon of een nieuw telefoonnummer hebt.

Problemen met inloggen in Brightspace via Microsoft Authenticator-app

Ervaar je problemen met inloggen in Brightspace via de Microsoft Authenticator-app? Volg dan onderstaande instructie om de Microsoft Authenticator-app (opnieuw) in te stellen. Voer de stappen in de juiste volgorde uit voor een succesvolle installatie.

Voorbereiding: Wis je browsergeschiedenis

  1. Wis alle browsergeschiedenis en cookies om mogelijke problemen tijdens het inloggen te voorkomen.
  2. Herstart daarna de browser.

Stap 1: Microsoft Authenticator-app instellen met belmethode

  1. Open opnieuw een incognitovenster in je browser en ga naar https://aka.ms/mfasetup.
  2. Log in met je HvA-mailadres en wachtwoord.
  3. Kies de optie om gebeld te worden en volg de instructies om op de #-toets te drukken.
  4. Ga vervolgens naar Beveiligingsgegevens en klik op het + teken bij 'Aanmeldingsmethode toevoegen'.
  5. Kies bij Methode toevoegen voor Authenticator-app en volg de stappen om opnieuw de QR-code te scannen en je account toe te voegen.
  6. Er wordt nu een controlebericht naar je app verzonden. Accepteer de code om te testen of alles werkt.
  7. Na bevestiging is de Microsoft Authenticator-app volledig geactiveerd.

Stap 2: Authenticator-app instellen met MFA-code

  1. Open een incognitovenster in je browser (klik op de drie puntjes rechtsboven > 'Nieuw incognitovenster').
  2. Ga naar https://aka.ms/mfasetup.
  3. Log in met je volledige HvA-mailadres en wachtwoord.
  4. Klik steeds op Volgende totdat er een QR-code op het scherm verschijnt.
  5. Download de Microsoft Authenticator-app uit de App Store (iOS) of Google Play Store (Android) als je deze nog niet hebt.
  6. Open de Microsoft Authenticator-app op je telefoon en kies Account toevoegen > Werk- of schoolaccount > Scan QR-code.
  7. Scan de QR-code op je laptop en klik vervolgens op Volgende op je laptop.
  8. Je ontvangt een testaanmeldverzoek in de app. Keur dit goed.
  9. Klik op de website op Volgende en daarna op Gereed.

Hulp op afstand: Splashtop

Mocht je ondanks bovenstaande stappen nog steeds problemen ondervinden, kun je Splashtop installeren op je computer, zodat de Servicedesk ICT Services je op afstand kan helpen.

  1. Download Splashtop via https://sos.splashtop.eu.
  2. Volg de installatie-instructies en neem contact op met de Servicedesk ICT Services voor verdere ondersteuning. De contactgegevens van de Servicedesk ICTS Services vind je onderaan deze pagina.

Problemen met verifiëren

  • Krijg je geen pushbericht op je telefoon om de login te bevestigen? Of krijg je alleen meldingen als de app al geopend is? Controleer de app-instellingen op je telefoon. Zorg ervoor dat meldingen zijn toegestaan.
  • Krijg je van andere apps wel notificaties? Log in, verwijder het betreffende toestel en het account en voeg deze opnieuw toe.
  • Lukt het nog steeds niet om tweestapsverificatie in te stellen en wil je Microsoft 365 toch gebruiken? Vraag dan om een tijdelijke ontheffing. Deze is 4 dagen geldig. Kies voor Ik wil mijn Tweestapsverificatie (MFA) instellen en log in.
Gepubliceerd door  ICT Services 13 november 2024