A-Z Studenten Voeding en Diëtetiek

Buitenland stage en studie Voeding en Diëtetiek

Study Abroad – go for it!

Een minor volgen aan de universiteit van Oslo? Of stage lopen in het academisch ziekenhuis van Leuven? Op deze pagina vind je alle informatie over studiemogelijkheden in het buitenland tijdens de opleiding Voeding en Diëtetiek.

Minor in het buitenland via partner universiteit.

In semester 2 van het 3e studiejaar kun je een minor in het buitenland volgen. Dit regel je samen met het International Office. Je hebt de keuze uit een minor bij een partneruniversiteiten van de opleiding. Een overzicht vind je onderaan de pagina.

Fase 1: Interne selectieprocedure

Het aantal plekken voor een minor bij onze partneruniversiteiten is beperkt. Je moet je daarom eerst aanmelden bij het International Office, die de coördinatie van het selectieproces verzorgt.
Let op: zorg ervoor dat je een plan B hebt. Meld je ook aan voor een minor in Nederland, in het geval je voorkeur voor een minor in het buitenland niet mogelijk is. Kijk hiervoor op de minorenpagina.

Orientatie:

16 mei 2024 geven wij een info sessie over de mogelijkheden bij onze partner universiteiten. Zie je rooster voor lokaal en tijdstip. Het is belangrijk dat je hier aanwezig bent omdat we je informatie geven over het aanmeldproces en de partners.

Na deze eerste orientatie mogelijkheid, willen we je graag in juni uitnodigen voor een Q&A om je laatste vragen te stellen aan ons en studenten die al zijn geweest.

Ben je hierna nog steeds enthousiast? Zorg dat je dan via de onderstaande button je aanmeldt voor maandag 16 september 2024 09:00.
Bij deze aanmelding voeg je de volgende documenten in:

De selectie maken we aan de hand van je persoonlijke motivatie, CV en of je up-to-date bent met je studievoortgang. Maximaal 3 weken na je aanmelding hoor je of je bent geselecteerd voor een van je opgegeven universiteiten.

Fase 2: Interne selectieprocedure

Nadat je van ons te horen hebt gekregen of je bent geselecteerd voor je keuze 1/2/3, ga je het 'nomination and application' proces in.
Wij begeleiden je hierbij en organiseren een pre-departure meeting waarin we uitleg geven over o.a goedkeuring vakken, beursmogelijkheden en praktische zaken.

België: Leuven

University College Leuven Limburg (Leuven) | 2 plekken

België: Antwerpen

Artesis Plantijn University College (Antwerpen) | 2 plekken

België: Brugge/Kortrijk

Vives University of Applied Sciences (Brugge & Kortijk) | 2 plekken

Cyprus

University of Nicosia (Nicosia) | 2 plekken

Denemarken

VIA University College (Viborg) | 1 plek

Finland: SeAMK

Seinäjoki University of Applied Sciences (Seinäjoki) | 2 plekken

Finland: Tampere

Tampere University of Applied Sciences (TAMK) (Tampere) | 2 plekken

Griekenland

Hellenic Mediterranean University (Technological Educational Institute of Crete) (Heraklion) | 2 plekken

Noorwegen

Oslo Metropolitan University (Oslo) | 2 plekken

Warsaw University of Life Sciences (SGGW) (Warschau) | 2 plekken

Spanje: Pamplona

Universidad de Navarra (Pamplona) | 2 plekken

• Losse vakken die je zelf bij elkaar kiest
  • Onze faculteit heeft een overeenkomst met de School of Pharmacy and Nutrition.
  • Bekijk het excel voor de vakken die je kan volgen bij Pamplona (we zijn nog in afwachting van de juiste link). Let op: je moet 18 ECTS aan vakken kiezen uit de tab 'schools' en 12 ECTS aan vakken uit de tab 'other schools'. Let hierbij op de taal waarin de vakken worden gegeven.
  • Lees meer over de eisen, data en algemene informatie voor exchange studenten (we zijn nog in afwachting van de juiste link)
  • Huisvesting: voor huisvesting in Pamplona voor uitwisselingsstudenten klik hier

Spanje: Madrid

Universidad Europea (Madrid) | 2 plekken

Verenigd Koninkrijk: Coventry

Coventry University (Coventry)​ | 2 plekken

Verenigd Koninkrijk: Glasgow

Glasgow Caledonian University (Glasgow) | 2 plekken

Zweden

Umea University (Umea) | 2 plekken

Bij het regelen van een minor in het buitenland komt heel wat voorbereiding kijken. Bekijk het beknopte stappenplan van het proces. Voor meer informatie kun je terecht bij het International Office.

De faculteit Bewegen, Sport en Voeding heeft contracten met verschillende buitenlandse universiteiten. Hierdoor kun je een semester aan een van deze ‘partneruniversiteiten’ studeren zonder het betalen van extra collegegeld. Ga je naar een partneruniversiteit in Europa, dan kun je een Erasmusbeurs aanvragen als aanvulling op je kosten in levensonderhoud ter plekke. Voor meer informatie over deze beurs, zie de pagina Beurzen .

De kosten voor vervoer, (in)woning en benodigde papieren verschillen per land en universiteit. Neem hiervoor contact op met het International Office.

Stage in het buitenland

In je 4e studiejaar kun je stage lopen in het buitenland. Interesse? Neem dan contact op met Jacqueline Commandeur en Anne Doornbos. Zij coördineren de plaatsing van stages in het buitenland. Als je aanmelding rond is, helpt het International Office je verder met alle praktische zaken.

Afstuderen in het buitenland

Afstuderen in het buitenland vergt veel passen, meten en voorbereidingstijd. Wil je tijdens je studie naar het buitenland? Dan raden we je aan om dit te doen voor een stage of minor. Als je toch graag wil afstuderen in het buitenland, zorg dan dat je goed bent voorbereid. Ga op onderzoek uit en neem tijdig (minstens een half jaar voor de start van je laatste semester) contact op met coördinatoren Internationalisering Anne Doornbos en Jacqueline Commandeur.

Contact

Het International Office van FBSV helpt je bij alle stappen die je moet nemen om in het buitenland te studeren. Heb je vragen? Neem contact met ons op.

Gepubliceerd door  Faculteit Bewegen, Sport en Voeding 22 april 2024