Studeren in de stad van de liefde! - Michelle Outhoff

Gepost op: 5 apr 2024 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Het was altijd mijn droom om in het buitenland te wonen, vooral in Parijs. Gelukkig ontving ik eindelijk de langverwachte e-mail: ik was geselecteerd!

Uitzicht vanaf het balkon aan mijn kamer

Meteen rees de vraag hoe ik in hemelsnaam een woning zou vinden in een stad waar het huizenprobleem bijna groter is dan in Amsterdam. Gelukkig kreeg ik vrijwel direct reactie op mijn Instagram-verhaal met de vraag. Een meisje dat op dat moment in Parijs studeerde, zocht een opvolger voor haar kamer. Dankzij haar vond ik een prachtig Haussmann-appartement in het 18e arrondissement, pal achter de Sacré-Cœur. Mijn kamer kostte 600 euro, wat een goede prijs is in vergelijking met mijn huis in Amsterdam.

Mijn universiteit bevond zich in het 16e arrondissement, wat betekende dat ik dagelijks een flinke fietstocht moest maken vanuit het 18e. Op mijn eerste schooldag ontdekte ik dat ik met ongeveer 6 internationale studenten in de klas zat, naast Franse leerlingen. De docent was erg geïnteresseerd in onze achtergronden en verwachtingen voor het semester.

De vakken, vooral gericht op communicatie, gaven me nieuwe inzichten in het Franse medialandschap en de reclamebureaus in Frankrijk. Met zo'n 3 lessen per week had ik genoeg vrije tijd om van Parijs te genieten. De docenten waren behulpzaam en de diversiteit in toetsingsmethoden, van openboektoetsen tot presentaties, was even wennen maar verfrissend. Ook het vak Frans, aangeboden door de universiteit, was een aanrader voor wie zijn Frans wilt verbeteren!

Ik had het geluk een huisgenootje te hebben dat ook uit Amsterdam kwam, dus trokken we veel samen op. Elke maand kwamen er wel vrienden of vriendinnen langs, en ook mijn ouders en tante zijn langs geweest. Ik ben groot fan van horeca/gastronomie en de Franse keuken, dus mijn doel was zoveel mogelijk goede en leuke restaurants en barretjes uit te proberen. En dat is gelukt. Ik wilde ook graag werken in de horeca, maar omdat mijn Frans niet zo goed was werd ik niet aangenomen. Dit zorgde ervoor dat ik niet zoveel geld te besteden had, dus raad ik aan om goed te sparen. Mijn geld vloog erdoorheen, maar dat was mijn eigen schuld vanwege mijn kleine shopverslaving, haha! De prijzen van bijvoorbeeld supermarkten waren echter vergelijkbaar met die van de Albert Heijn, en soms zelfs goedkoper. Ook hanteerden restaurants (niet die aan de Champs-Élysées natuurlijk) Amsterdamse prijzen. Ik was wekelijks te vinden in een museum of galerie, aangezien ik gek ben op kunst en geschiedenis. Het doen van dagtripjes was heel toegankelijk door het makkelijke treinnetwerk dat Parijs biedt. Mijn tip: Download de Dott-app en je kunt op elke hoek van de straat een elektrisch fietsje huren waarmee je de hele stad door kunt fietsen, ik voelde me ontzettend vrij daardoor en fietsen is ook een stukje van thuis.

Naast dat ik wenste dat ik meer geld had om te besteden (nogmaals eigen schuld haha), vond ik het bijvoorbeeld op regenachtige dagen (ja, het regent bijna net zoveel als hier) soms behoorlijk saai. Ik voelde me daardoor een beetje neerslachtig. Maar ik raad aan om een hobby te zoeken, veel goede boeken mee te nemen en misschien een sportabonnement te nemen. Zo heb je in ieder geval iets om handen en zul je je niet vervelen. Ga vooral ook veel naar de Erasmus events en je zult snel contacten leggen. Ik heb dit niet gedaan maar hoorde van mijn medestudenten dat dit erg hielp!

Al met al raad ik IUT De Paris zeker aan en was het een fantastische ervaring om nooit te vergeten!

Lievelingsrestaurant Au Passage

Mijn buurt (Montmartre)