Overwinteren in Oslo?! - Sophie Verzijlbergen

Gepost op: 5 apr 2024 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Nieuwe mensen leren kennen, nieuwe culturen ontdekken, op een nieuwe plek wonen. Ik zou het iedereen aanraden!

Aankomst

Vroeger had ik altijd al het verlangen om ooit in het buitenland te wonen. Maar toch, voordat ik naar Oslo vertrok, bekroop me de gedachte: ‘Waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen?’. Helemaal alleen gaan wonen in een nieuw land, waar ik de weg niet ken en omringd ben door onbekende gezichten, zorgde toch voor de enige zenuwen en twijfels. Maar eenmaal aangekomen in Oslo waren die al snel verdwenen. Via de school waren er al whatsapp groepen aangemaakt met je groepje voor de intro week, dit was heel fijn zo had je vanaf dag 1 al contact met andere studenten.

OsloMet

De school waar ik studeerde was de Oslo Metropolitan University. In de eerste week was er een voor alle internationale studenten een Buddy Week georganiseerd, tijdens deze week kreeg je vaak in de ochtenden informatie over de school en alles daaromheen, in de middag een leuke activiteit om te stad te leren kennen en in de avonden waren er leuke feestjes. En ook niet vervelend in Noorwegen, alles deze week was gratis.

Als je gaat studeren bij OsloMet zijn er niet veel van tevoren bepaalde minors, je moet zelf al vakken kiezen en je daarvoor aanmelden. Let op bij het kiezen van de vakken wat het precies inhoudt en check het even bij de school. Ik had namelijk een vak wat totaal niet bij de beschrijving paste en daarom best wel lastig was. Wel waren de docenten heel behulpzaam, ze kwamen elke les even checken of we het nog begrepen en of alles goed ging. Bij het ene vak zat ik met bijna alleen maar Noorse studenten en bij de andere vakken met veel internationale studenten, deze afwisseling vond ik erg leuk.

Wonen in Oslo

Een woning vinden in Oslo is best lastig, je moet daarom echt op tijd beginnen met zoeken. Er zijn wel studentenwoningen, maar die gaan vooral naar de studenten die prioriteit hebben, je moet even goed opzoeken of je daaronder valt. De prijzen in Noorwegen zijn hoog, dit is ook iets waar je rekening mee moet houden bij het zoeken van een woning. Ik heb zelf uiteindelijk mijn woning gevonden via Hybel, dit is een website waar veel tijdelijke woningen op komen. Mijn woning was in Grünerløkka, dit is een trendy, hipster achtige buurt in Oslo. Er waren veel koffietentjes, vintage winkels en markten. Een voordeel van Oslo is dat alles dicht bij elkaar ligt en alles heel goed te bereiken in met het OV, het maakt dus niet echt uit in welke buurt je woont. Op de website van OsloMet staan ook veel tips over hoe je een woning vindt, dat is ook zeker handig om even op te kijken.

Dagelijks leven

Je merkte ook al snel dat je een routine begon te krijgen, eerst even sporten, koffie halen, naar school en in de avond en weekenden leuke dingen doen met vrienden. Ik had het geluk dat ik mijn werk in Nederland, vanuit Oslo nog kon blijven doen, zo had ik toch een inkomen. Als student kreeg je vaak korting bij van alles, zo kon je bijvoorbeeld heel goedkoop vliegen binnen Noorwegen. Ik heb dan ook meerdere tripjes gemaakt, wat ik echt zou aanraden om te doen als je er toch bent. Ook zijn er wekelijks veel leuke gratis dingen te doen in en rondom te stad. Je kan naar de haven en daar met de pont door de fjorden naar verschillende eilandjes. Ook zijn er wekelijks op zondag door de hele stad verschillende markten, waar je van alles kan kopen van sieraden tot vintage dingen en ook eten. Verder is er ook veel mooie natuur in Oslo, er is een heel mooi meer, zoals het Sognvann meer. Dit is ook een plek waar goed het noorderlicht te zien is als je in Oslo bent. Ik ben daar meerdere avonden in de kou doorgebracht met de hoop dat ik het noorderlicht zou zien. En tijdens de vierde avond hebben we het dan ook gezien! In de winter kan je op dit meer schaatsten en ook is er in de buurt een sleebaan van 2 km, een schaatsbaan en een kerstmarkt. Genoeg te beleven dus!