Studeren in de Spaanse hoofdstad Madrid – Sarah Kiani

Gepost op: 16 mei 2022 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Een minor volgen in de bruisende stad Madrid? Dat heb ik afgelopen jaar gedaan. En ik zou het voor geen goud gemist willen hebben!

Voor het bijzondere Palacio de Cristal in Retiro Park.

September 2021 was het eindelijk zover: ik vertrok vanaf Schiphol met twee grote koffers om dan eindelijk naar Madrid te vertrekken. Toen ik vanuit het vliegtuigraampje de strak blauwe hemel zag en de rode dakpannen van de buitenwijken van Madrid, kneep ik mezelf even. ‘’Ik ben er echt.’’ De twee jaar daarvoor waren gekenmerkt door de coronapandemie. Toen ik aan de studie begon, had ik het doel voor ogen om een minor in het buitenland te volgen. Vervolgens kwam corona, en dacht ik dat dit mijn kansen volledig zouden verpesten. Maar nadat ik mij toch had aangemeld voor de minor en het aanmeldproces had voltooid en ik eindelijk landde in Madrid, was ik blij dat ik toch mijn kans genomen had.

Eenmaal aangekomen in Madrid kwam ik thuis in een studentenappartement aan de populaire winkelstraat Calle de Fuencarral met maar liefst 12 andere mensen. Het zoeken van een kamer ging naar mijn idee nog makkelijker dan een kamer vinden in Nederland, dus ik was dankbaar dat alles goed geregeld was en ik mijn kamer (inclusief balkon met uitzicht over de Gran Via) helemaal eigen kon maken. Een paar dagen later begon ik aan mijn semester bij CEU San Pablo. Elke dag maakte in een 20 minuut durende rit met de metro om aan te komen bij de campus van school. Het gebouw was redelijk compact en we hadden les in leslokalen in plaats van collegezalen. Dit maakte het onderwijs persoonlijker en het makkelijker om mensen uit de klas te ontmoeten.

De eerste weken voelde ik en nog heel wat andere Erasmusstudenten zich soms een wat verloren eend. Je bent helemaal alleen in een ander land, je spreekt vrijwel geen Spaans en op z’n zacht gezegd wordt alles wat langzamer geregeld dan in Nederland. ‘Mañana mañana’, dat zeggen ze niet voor niets in Spanje. Daarbij begonnen al mijn ochtendlessen om 8 uur in de ochtend, iets wat ik niet gewend was uit Nederland, zeker niet na al die online lessen. Gelukkig heb ik veel andere Erasmusstudenten ontmoet waardoor ik mij niet alleen voelde, en na een paar weken begon ik te wennen aan hoe alles verliep.

Mijn lessen aan CEU San Pablo waren ongelofelijk interessant en goed te volgen. Zo volgde ik vakken als Ethiek en Deontologie en Opiniejournalistiek, maar ook Toegepast Recht. Het was verfrissend om even les te hebben op een totaal andere school en vakken te krijgen die ik normaal niet volgde. Ook de docenten waren ongelofelijk aardig en behulpzaam. Als ik niet naar school ging, genoot ik van alles wat de stad Madrid te bieden had, en dat was veel. Samen met vrienden ontdekte ik de leukste feestjes en barretjes, de mooiste musea, prachtige parken en schattige marktjes. Als student is er van alles te doen in de stad. Zo kon ik tot aan het einde van de nacht dansen in de hipste clubs, waren de meeste musea gratis voor studenten en waren er tal van leuke eetplekjes en vintage winkeltjes te ontdekken. Ook maakte ik wel eens tripjes naar oude steden buiten Madrid of ging ik met huisgenoten hiken in de bergen. Daarbij scheen de zon bijna iedere dag in Madrid, wat een heerlijke afwisseling was met het grijze Nederland.

Ik kijk met veel dankbaarheid terug op mijn tijd in Madrid: het was een onvergetelijke tijd waarbij ik ongelofelijk veel leuke mensen heb ontmoet en geweldige herinneringen heb gemaakt. Als je eraan denkt om een minor in het buitenland te volgen, zeker in Madrid, zou ik zeggen: doe het. Het is het dubbel en dwars waard!

Op het balkon van mijn kamer aan de Calle de Fuencarral.