Pas op, Bilbao gaat je hart stelen! - Ruth Helderman

Gepost op: 22 feb 2023 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Lekker eten, lokale drankjes, vrienden voor het leven, leuke vakken en duizend geluksmomentjes gaan jouw vijf maanden in Bilbao onvergetelijk maken.

Hiken op Pagassari, de berg van Bilbao

Voor vertrek

Inmiddels is het alweer 2 jaar geleden dat ik me voor de eerste keer bezighield met het dossier in orde maken, maar vanwege corona werd mijn uitwisseling steeds weer opgeschoven. Dit zorgde er bij mij voor dat ik echt goed voorbereid was voordat ik eindelijk echt op uitwisseling ging. En dat was geen overbodige luxe, kan ik je vertellen. Onderschat echt niet wat je allemaal moet regelen voor jouw vertrek, want alleen met een koffer inpakken ben je er nog niet. Zorg dat je je echt even verdiept in de universiteit en welke vakken zij aanbieden, want ondanks dat je misschien denkt dat school niet zo belangrijk is en je vooral naar een vette stad wil, breng je hier wel gemiddeld 20 uur per week door en is school dus echt wel een groot onderdeel van je uitwisseling! In Bilbao kies je je daadwerkelijke vakken pas op de universiteit, dit is in het begin even lastig omdat je je eigen rooster moet samenstellen, maar uiteindelijk lukt het prima!

Dan komt er ook nog het regelen van een woning bij kijken. Ik heb mijn woning in november (ik startte eind januari) gevonden via een Facebook-groep en ik kan oprecht zeggen dat ik het beste woon van al mijn vrienden hier (qua prijs en locatie!). De Facebook-groepen zijn over het algemeen goed te vertrouwen, maar check altijd even of je kan Facetimen met de huisbaas of vraag of je de huidige huurders wat vragen mag stellen.

Mijn Bilbao leven

Oké, nu naar het leuke onderdeel! Ik ga je een kijkje in mijn leven proberen te geven, maar onthoud: iedere dag is anders en iedereen vult ‘m anders in!

Het is donderdagochtend, mijn wekker gaat om 09:00. Ik doe de gordijnen, die voor mijn balkon in het oude stadscentrum hangen, open. Ik groet mijn drie internationale huisgenoten in de keuken en ga me klaar maken voor school. Het Spaanse tempo is binnen no-time in mijn systeem gekropen, dus ik heb geen tijd voor het maken van ontbijt. Onderweg naar de bus koop ik snel een koffie en croissant bij mijn favoriete bakker. Om 11:00 uur starten mijn lessen. De eerste twee uur volg ik Press Office, gevolgd door Spaans, Current Trends of Communication en we sluiten de dag af met twee uur History of Advertising. Nu kan het weekend beginnen! Ik drink nog een biertje in de schoolkantine (ja, dit kan) met m’n Nederlandse en Scandinavische vrienden en we vertrekken weer naar de stad. Iedereen gaat zich thuis klaarmaken om vervolgens met elkaar te eten en in te drinken in Drugstore (een leuke Ierse bar). Tussen 00:00 en 01:00 verzamelen alle internationale studenten en Spaanse locals zich in club Flash en dansen we tot de zon weer opkomt. Gelukkig ben ik vrij op vrijdag, zo kan ik me even een dagje opladen voordat we in het weekend weer van alles gaan ondernemen, zoals dagtrips, citytrips, surfen en hiken.

Waarom Bilbao?

Hieronder geef ik je een aantal redenen waarom Bilbao mijn hart gestolen heeft:

• Elke dag lekker eten en drinken voor kleine prijsjes
  • De stad is echt een stad, maar niet te groot (je kunt bijna alles aanlopen)
  • De stad heeft overal waar je kijkt een prachtig uitzicht
  • Het strand is dichtbij
  • De mensen zijn zo vriendelijk en spontaan, je kunt overal een praatje maken
  • Er is altijd iets te doen
  • Er wonen heel veel internationale studenten
  • Hele goede feestjes
  • Bilbao heeft alle seizoenen
  • Goedkoop