Geweldige tijd tijdens mijn exchange in Bilbao – P. Beentjes

Gepost op: 16 mei 2022 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Wat een avontuur was dit! Veel geleerd over verschillende culturen, veel internationale studenten ontmoet, gereisd en natuurlijk veel geleerd tijdens mijn lessen op de universiteit in Bilbao. Dit was een semester om nooit te vergeten en ik heb vrienden ontmoet waar ik voor altijd in contact mee zal blijven.

Voor vertrek

Voordat ik vertrok naar Bilbao moest ik veel dingen regelen. Ik moest de IELTS-toets maken, Learning Agreements invullen en laten ondertekenen, portfolio maken, appartement zoeken, vlucht boeken, inlezen over de Spaanse cultuur en natuurlijk verzekeringen regelen. Dit allemaal zorgde in het begin voor veel stress, maar nadat ik dit allemaal had geregeld kon ik mij voorbereiden op het avontuur. Ik moest mijn koffers inpakken en dat nam nog veel tijd in beslag; want wat neem je mee naar een land waar het regent, de zon schijnt en het zomaar kan vriezen op dezelfde dag? Ja, heel veel kleren en spullen. Nadat ik mijn twee koffers had ingepakt, moest ik natuurlijk ook mijn camera’s meenemen om alles vast te leggen. Drie camera’s moesten mee; een grote camera voor mijn school en om mooie beelden vast te leggen, een Action Camera om mee te nemen tijdens het surfen en andere activiteiten en mijn vlog camera. Het is een aanrader om van tevoren een lijstje te maken met wat je mee wilt nemen en nog moet doen, zodat je dit af kan vinken en niks vergeet.

Mijn universiteit

Tijdens mijn lessen kon ik kiezen tussen ‘continuous evaluation’ of een eindtoets. Voor al mijn vakken koos ik voor de ‘continuous evaluation’, omdat ik bij deze keuze (bijna) elke week deadlines had en hier een cijfer voor kreeg. Anders had ik alleen 1 eindtoets moeten doen, maar dan had je sneller de kans dat je dat vak niet ging halen. Mijn lessen waren niet bij elke docent verplicht, maar ik ging wel altijd, omdat de docenten veel uitleggen tijdens de les. Als je er niet heen ging, miste je meteen veel informatie waardoor je je assessment minder goed kon maken. Vanuit mijn universiteit werd Spaans aangeboden en ik had deze Spaanse lessen ook gevolgd. Voor deze Spaanse lessen kon je ook studiepunten krijgen en door deze lessen kon ik ook makkelijker communiceren met de locals. Ik had al vier jaar Spaanse lessen gevolgd, dus ik kon instromen in de gevorderde klas. Je doet van tevoren een toets en op basis daarvan word je ingedeeld in een bijpassende klas.

Vrije tijd

Ik heb veel leuke dingen ondernomen in mijn vrije tijd. De organisatie Happy Erasmus organiseerde veel trips, feestjes en andere activiteiten. Zo organiseerden zij bijvoorbeeld een Asturias trip voor Erasmus studenten, waar we twee dagen met de bus gingen reizen en mooie plekken gingen bezoeken. Ook hadden zij bijvoorbeeld karaokeavonden, Paella avonden en elke donderdag een Erasmusfeest in een club georganiseerd. Naast de georganiseerde activiteiten ondernam ik ook veel activiteiten met mijn vrienden in Bilbao. Zo gingen wij naar verschillende steden, zoals Madrid, Valencia, Pamplona, San Sebastián en Bordeaux. Wij deden ook veel hikes, gingen naar het strand, surfen, padellen en pinxos eten (tapas). Het leven in Bilbao is erg goedkoop vergeleken met Nederland. Zo betaalde ik voor een koffie bijvoorbeeld €1,40 en wijn was rond de €1,80 in een restaurant of bar. Ik nam vaak de metro naar verschillende plekken of de bus. Je hebt in Bilbao de Barik kaart en dat is de OV-kaart van Bilbao. Lopen deed ik ook vaak, omdat alles in Bilbao dichtbij elkaar zit en het blijft elke keer een mooie stad om doorheen te lopen. Ik hield er ook van om elke week hard te lopen langs de rivier en ik ging ook naar de sportschool. Het is ook zeker een aanrader om naar een wedstrijd te gaan van de voetbalclub Athletic Bilbao. Alle locals gaan hierheen, de hele sfeer daar is geweldig en het stadion is ook erg mooi. Wanneer Athletic Bilbao speelt, is het ook leuk om naar de straat Poza te gaan, omdat hier alle supporters bij elkaar komen.

Tips:

-Volg Happy Erasmus op social media, deze organisatie organiseert veel leuke activiteiten voor Erasmusstudenten en hierdoor leer je veel mensen kennen.

- Barik kaart aanschaffen om te reizen in Bilbao.

- Geniet van je vrije tijd tijdens je uitwisseling en onderneem veel activiteiten.

- Neem Spaanse lessen, het is belangrijk in Bilbao dat je de taal (een beetje) kan spreken en begrijpt.

Tijdens mijn Asturias trip.

Met mijn vrienden surfen!