Gent, voor wie niet van stilzitten houdt - Odile van der Velde

Gepost op: 4 mrt 2023 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Gent. Veel mensen zullen zich afvragen: waarom doe je een minor zo dichtbij? Is het überhaupt anders dan in Amsterdam? Voor je begint met lezen, is dat iets wat ik je vast kan beloven. Gent is héél anders dan Amsterdam.

HET BEGIN

Ik zal de blog eerlijk beginnen. Ik was vrij teleurgesteld dat ik naar Gent ging, omdat deze stad mijn derde keuze was. Ik vertrok daarom niet al te gemotiveerd naar België, maar toen ik daar aankwam, was ik dit al snel vergeten. Ik werd meteen opgezogen in het leven daar. Ik verbleef in een studiootje in het midden van het centrum, dus ik kon meteen de eerste avond de stad ontdekken. Er hing gelijk een totaal andere sfeer dan in Amsterdam. Het is enorm gezellig, de mensen zijn heel vriendelijk en het is heel erg knus.

In de introweek ontmoette ik mijn klas, kregen wij een rondleiding en gingen wij in groepjes samen met onze buddy de stad verkennen. Mijn klas bestond uit enkel buitenlandse studenten. In mijn ‘buddygroepje’ alleen al zaten Canadezen, Spanjaarden, Duitsers, Fransen, Italianen, een Amerikaanse, en een Zuid-Koreaanse. Het was ontzettend leuk om met mensen uit zoveel verschillende landen kennis te maken, de stad te ontdekken (met heerlijk eten) en te kletsen over je nieuwe (tijdelijke) thuis.

DE HOGESCHOOL

De Arteveldehogeschool is een heel warme school. De docenten zijn ontzettend vriendelijk, een tikkeltje ouderwets en doen heel erg hun best om het iedereen naar de zin te maken. Zo organiseerden zij bijvoorbeeld wafelfeesten, filmavonden, etc. Soms waren dingen wat onduidelijk, maar elke vraag werd gelijk beantwoord, en iedereen wilde je helpen. Ze verwachten hierdoor ook dat jij hard werkt, want tijdens deze minor kan je absoluut niet alleen maar feesten. Zo was er niet alleen een tentamenweek aan het eind van de minor, maar kreeg je ook tijdens de minor enorm veel opdrachten, moest je ook zelf op pad (bijvoorbeeld naar een andere stad) en kreeg je vaak ook opdrachten voor diezelfde dag. Op deze manier moest je wel het uiterste uit je minor halen en heb ik dingen van België gezien en dingen gedaan die ik anders nooit gezien of gedaan zou hebben!

TOT SLOT

Gent is een echte studentenstad. Het is er altijd gezellig, je kan overal heen wandelen, lekker eten, feesten, en er is altijd wat te doen. Ik raad je wel aan om de stad te bezoeken voordat je je minor hier wil gaan doen. Het moet een stad zijn die bij je past, maar als dat zo is, zal je deze minor geweldig vinden. Je zit geen dag stil, je ontmoet ontzettend veel mensen van over de hele wereld en krijgt de mogelijkheid om heel veel leuke dingen samen te doen. Het is een hele ervaring, ook al is het zo dichtbij. Leuke bijkomstigheid voor mensen die snel heimwee hebben: veel vrienden en familie komen je bezoeken.