Oslo: de perfecte balans tussen stad en natuur! -K. van Adrichem

Gepost op: 21 feb 2023 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Met meer dan vijf maanden in Oslo heb ik veel leuke herinneren gemaakt. Nieuwe vrienden, gave avonturen, maar ook studeren natuurlijk.

Preikestolen (‘De Preekstoel’) ligt 604 meter boven het Lysefjord. Een van de bekendste hikes in Noorwegen die echt de moeite waard is!

Oslo Metropolitan University

Ik raad het iedereen aan: studeren in het buitenland! Gedurende mijn exchange in Noorwegen heb ik veel leuke activiteiten beleefd en veel vrienden uit verschillende landen ontmoet. Ik studeerde in de hoofdstad van Noorwegen, waar ik mijn minor heb gevolgd aan Oslo Metropolitan University (OsloMet). De gezellige universiteit bevind zich in het centrum van Oslo en is gemakkelijk te bereiken met het openbaar vervoer. Ik heb in totaal drie vakken gevolgd, waarvan twee in de richting van marketing. Voor het derde vak heb ik gekozen om de taal te leren. Dit vond ik ontzettend leuk om te doen. Enerzijds omdat het leren van een taal mij goed ligt en anderzijds omdat ik dit heb kunnen gebruiken in meerdere sociale contexten. De universiteit omschrijf ik als gezellig waar het niveau iets hoger ligt vergeleken met de Hogeschool van Amsterdam. Houd je van een uitdaging, dan is het volgen van een minor in Noorwegen misschien wel iets voor jou.

Veel te beleven in de stad

Gedurende mijn exchange heb ik veel mogen zien van zowel de stad Oslo als andere steden en de prachtige natuur. Wanneer je Oslo Centraal uitloopt, is de ‘Operahuset’ het eerste gebouw waar je tegenaanloopt. Het operahuis ligt gelegen aan de Oslofjord in de populaire wijk Bjørvika. Het operahuis is modern en de thuishaven van het Noors Nationaal Opera en Ballet. Achter het operahuis vind je Munchmuseet. Dit museum is gewijd aan de kunstenaar Edvard Munch die voornamelijk bekend staat om ‘The Scream’. Het museum biedt naast zijn kunst een mooi uitzichtpunt met rooftopbar waar je uitkijkt op de fjorden van Oslo. De fjorden van Oslo zijn de moeite waard om te bezoeken. Door middel van een ferry bereik je gemakkeijk alle eilanden en hop je makkelijk van de één naar de ander. De fjorden verlenen zich ook om te varen, zwemmen, wandelen en te genieten van de zonsondergang. De stad heeft allerlei musea’s, leuke wijken en buitengewone parken waar je kunt chillen, barbecueën en kunt afspreken met vrienden om spelletjes te spelen.

Hiken in de natuur van Noorwegen

Wil je je onthaasten en de stad uit? Dan huur je gemakkelijk een cabin net buiten de stad. Dit vind ik persoonlijk echt ideaal aan Noorwegen. De meeste Noren hebben twee huizen. Gedurende hun werkweek wonen ze in de stad, waarna ze in het weekend massaal vertrekken naar hun cabin in de natuur. De natuur van Noorwegen is onwijs gaaf! Je kunt skiën of langlaufen in de bergen, hiken of wild kamperen. Zelf heb ik meerdere hikes gedaan. Een van de bekenste hikes was Preikestolen. De acht kilometer lange wandeling is gevarieerd met indrukwekkende stukken natuur, waarna je wordt beloond met een wonderbaarlijk uitzicht over de Noorse fjorden. Zo gaaf!

Hurra, 17 mai!

Omdat ik in semester twee mijn exchange heb gevolgd, heb ik de nationale dag van Noorwegen meegemaakt. Op 17 mei, ook wel Constitution Day genoemd, herdenken Noren de overeenstemming van de Noorse Grondwet. Constitution Day wordt ontzettend groot gevierd in Noorwegen. Zo gaat iedereen in traditionele kleding de straat op, lopen kinderen een parade en staan de koning en koningin op het balkon van het paleis te zwaaien. De nationale dag begint met een champagne ontbijt met (Nederlandse) aardbeien. Dit deed ik met al mijn vrienden in het park, waarna we daarna de parade hebben aangeschouwd. De stad was bedolven met mooie mensen in hun bunad (tradtionele kleding), zwaaiend met Noorse vlaggen. ’s Avonds heerlijk barbecueën in het park en het Zweedse ‘Kubb’ spelen was een mooie afsluiter van de feestdag.

Tips, tips, tips

Tot slot zal ik een paar tips meegeven die je eventueel zouden kunnen helpen. Begin op tijd met het vinden van een huisvesting. Via de studentenverening SiO kun je je inschrijven. Daarnaast organiseert SiO ook (gratis) activiteiten tijdens de exchange. Een cabintrip, hiketrips, eilandhoppen, feestjes en nog veel meer! Leef je uit, ontmoet mensen en geniet. Ondanks dat ik het soms pittig vond om de stof te volgen, heb ik ontzettend genoten van mijn exchange in Oslo en zou ik het zo overdoen. Ha det bra!

Operahuset