Een half jaar in Boedapest - Jet Bakkum

Gepost op: 4 mrt 2023 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Ik heb altijd al in het buitenland willen studeren. Toen ik hiervoor de kans kreeg, heb ik deze met beide handen gegrepen.

Vanaf de Liberty Bridge heb je een prachtig uitzicht op de Gellert Hill.

Leven in Boedapest

Het leven is Boedapest is totaal anders dan in Amsterdam, mensen hebben de tijd en zijn relaxed, Niet dat geren en gehaast zoals in Amsterdam. Boedapest is echt een Oost-Europese hoofdstad: groot, maar met nog zoveel mooie oude gebouwen. Overal waar je kijkt zie je iets moois. Dit is top als je elke dag een uur naar school moet reizen met het openbaar vervoer, zoals ik. Het openbaar vervoer in Boedapest is echt top geregeld. Er gaan bijna 24 uur per dag bussen en deze brengen je op bijna elke plek waar je wilt zijn. Over het algemeen is het leven in Boedapest goedkoop in vergelijking met Nederland. Dit is uiteraard fijn als je niet echt kan werken en er dus weinig tot geen geld binnenkomt.

Studeren in het buitenland gaat natuurlijk niet alleen om studeren. Het gaat ook om nieuwe mensen te ontmoeten en genieten van je studententijd. In Boedapest is een organisatie die feesten en activiteiten organiseert voor Erasmus studenten. Op deze manier ontmoet je snel nieuwe mensen. Ik heb vrienden voor het leven gemaakt in Boedapest, zowel mensen uit Nederland als uit andere landen.

School in Boedapest

IBS, de partnerschool in Boedapest, ligt best wel uit het centrum maar is goed te bereiken met het ov. Het is een modern gebouw. Van binnen en van buiten deed het mij een beetje denken aan een Oostenrijks huis in de bergen. De manier van onderwijs op IBS is Brits, dit betekent dat alle vakken in het Engels zijn op hoog niveau. Je sluit de meeste vakken af met een examen en een essay. Ook zijn er gedurende het semester kleinere opdrachten die een deel van je cijfer uitmaken. De lessen duren een uur en tussen elke les zit een half uur pauze, maar volgens mij waren dit nog covid maatregelen. Als je je minor op IBS gaat volgen, mag je zelf je vakken kiezen en zo je minor samenstellen. Dit vond ik super fijn. Ik heb daarom ook uiteenlopende vakken gekozen, zodat ik mijn kennis kon verbreden in verschillende vakgebieden. IBS is hier ook de perfecte school voor omdat ze enorm veel vakken aanbieden.

Ik had vier dagen in de week les, sommige dagen waren langer en op sommige dagen had ik maar twee of drie vakken. De dagen waren zeker goed vol te houden omdat je ook een langere pauze tussen vakken had. Dan kon je even wat eten en een frisse neus halen.

Het contact met de partner school is goed, je krijgt snel reactie van Etelka. Zij regelt alles voor de Erasmus studenten en haar kan je contacten voor alle vragen die je hebt.

Dit zijn de Nederlandse vrienden die ik heb gemaakt tijdens mijn minor in het buitenland.