Het leukste halfjaar van mijn studie in Kopenhagen - I. Groen

Gepost op: 4 mrt 2023 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Begin 2022 ging ik in mijn eentje naar Kopenhagen om een minor Media Production and Management te volgen aan de Danish School of Media and Journalism. Deze school staat in Denemarken hoog aangeschreven en de toelatingseisen zijn dan ook hoog. Behalve als je als exchange-student binnenkomt, die ontvangen ze bij DMJX namelijk graag. In mijn blog geef ik je al mijn tips en tricks over het studeren in het mooie Kopenhagen!

Møns Klinkt, een klif in het zuiden van Denemarken

De voorbereidingen

Studeren in het buitenland stond altijd al hoog op mijn bucketlist. Het liefst wilde ik naar Scandinavië en Kopenhagen had mijn voorkeur. Ik begon al vroeg met alle voorbereidingen en ik was heel enthousiast. Veel geregel en administratie, maar dat is het achteraf allemaal waard. Een tijdje na het inleveren van mijn portfolio kreeg ik een mail: ik was toegelaten! Ik was zó blij en hierna begon eigenlijk pas het leukste.

Studeren in Kopenhagen

Voor ik vertrok, heb ik veel gespaard. Ik raad je aan om dit ook te doen. Scandinavië is duur maar laat dat je niet tegenhouden! Ik raad je ook aan om een fiets te huren of te kopen: fietsen door de stad is echt heel leuk. De afstand van de dorms, waar ik woonde, naar het centrum was ook echt prima te doen.

Voor ik vertrok, maakte ik me zorgen of mijn Engels wel goed genoeg zou zijn en of ik wel tussen de rest van de groep zou passen, maar deze zorgen waren na de eerste paar dagen al weg. De groep exchange studenten ging leuk met elkaar om, de sfeer was goed en ik had al snel een groepje vriendinnen van over de hele wereld.

DMJX en de dorms

DMJX is een kleine en gezellige school. Binnen mijn minor werd eigenlijk alleen maar met groepjes gewerkt. Dit was ik als CO-student al gewend en de Denen hebben hier ook geen problemen mee, maar met sommige culturen ging dit wat lastiger. Ik heb tijdens mijn exchange heel veel geleerd, niet alleen op school maar voornamelijk over andere culturen en landen.

Ook niet geheel onbelangrijk: de lunch op school is super goed (gezond, lekker) en helemaal niet duur.

Wat me al snel opviel, is dat de Hogeschool van Amsterdam onder andere Europese studenten wordt geassocieerd met ‘moeilijk’ en ‘hard werken’. Ik moet dan ook zeggen dat ik het niveau van DMJX hoger had verwacht. Maar ik klaag niet: ik heb veel geleerd en alsnog veel vrije tijd gehad om leuke dingen te doen en het land te ontdekken. Zo ben ik bijvoorbeeld naar Aarhus geweest, heb ik trips naar Stockholm en Gotenburg gemaakt en heb ik een cursus Deens gevolgd. Ik raad je ook echt aan om tijd te maken voor tripjes: het is zo leuk om met je nieuwe vrienden nieuwe plekken te ontdekken en nieuwe dingen te proberen. Wij zijn bijvoorbeeld door het land gereden met een huurauto, hebben samen veel nieuwe sporten uitgeprobeerd en hebben met zijn allen de stad ontdekt.

Ik heb gekozen om in de dorms te wonen die vanuit DMJX beschikbaar worden gesteld. Ik ben achteraf blij met deze keuze, want het heeft me veel gezoek naar een kamer gescheeld en het was ontzettend gezellig! Je woont met bijna alle exchange studenten van het semester. Ik wilde ook liever niet alleen wonen, dus een studentencampus is dan perfect. Het was altijd gezellig en er gebeurde altijd wel wat.

Heimwee naar Denemarken

Ik raad het iedereen aan om een minor in het buitenland te volgen als je de kans hebt. Het is zó leuk en ik heb er zo veel geleerd. Eenmaal terug in Nederland mis ik Kopenhagen (en de kaneelbroodjes). Plannen om terug te komen voor een master of een baan zijn er zeker!

Rondleiding door de stad in de eerste week