Exchange in Seoul - Jennifer Beijer

Gepost op: 4 mrt 2023 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

24/7 eten kunnen bestellen, heel je inkomen uitgeven aan stationary en aesthetic cafe’s, schoolfestivals bijwonen, tattoos en piercings zetten en drankspelletjes spelen met alle studenten in de KBBQ places met niets anders dan het geliefde Soju. Welcome to the Seoul Student life!

Een deel van m’n Koreaanse vriendengroep

Er was altijd één ding dat ik zeker wist in mijn leven: ik moest en zou op exchange gaan naar Seoul. Als je twijfelt om überhaupt op uitwisseling te gaan, vanwege misschien de heimwee of kosten, raad ik je alsnog aan om gewoon te gaan. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat het de beste tijd van je leven zal zijn. Ik was elke dag zo druk bezig, dat ik geen enkel moment heimwee heb gehad. Hetzelfde geldt voor kosten. Naast spaargeld had ik ook mijn studiefinanciering aan, omdat ik het beste uit mijn tijd daar wilde halen. En geld was een probleem om later mee te dealen, hihi.

Mensen die geïnteresseerd zijn in Seoul, houden meestal van K-pop, de cultuur van het land, of ze leren de taal. Dit gold ook voor mij. Ik heb voordat ik op exchange ging iets langer dan een jaar Koreaans lessen gehad. Door het kunnen spreken van de taal gaat er toch een iets grotere wereld voor je open. Het maakt je leven daar ook makkelijker als je met iedereen kan communiceren en alles begrijpt. Dit betekent natuurlijk niet dat als je geen Koreaans spreekt, het minder leuk is. De meeste Koreanen kunnen wel redelijk Engels en de stad is wel zo gemaakt dat je als buitenlander je weg kan vinden.

Een vriendin van mij en ik waren dit semester de enige twee die gekozen hadden voor een niet-partnerschool, namelijk de Hankuk University of Foreign Studies (via AsiaExchange). Dit betekent wel natuurlijk dubbel zoveel werk én kosten, maar meer keuze en geen kans op uitlotingen. Daarnaast had ik er ook voor gekozen om niet in een dorm te gaan wonen, maar in een Airbnb. De dorms zijn natuurlijk wel goedkoper, maar er zijn veel regels aan verbonden (zoals een curfew). Ik had altijd het idee dat als ik op exchange zou gaan, ik vrijheid wilde en zeker mijn eigen plek, die ik deelde met twee vriendinnen van mij. Als je niet in een dorm woont, betekent het in Seoul niet dat je het studentenleven gaat missen, omdat door de regels in de dorms je toch eigenlijk niets mag doen. En alles speelt zich af in de bekende straten met bars, KKBQ’s, karaokerooms, photo booths en arcades.

Ik ben de vijf maanden in Seoul denk ik wel bijna elke dag uit huis geweest. Ik heb ook een vlog bijgehouden, dus je kan heel mijn Seoul experience op mijn YouTube kanaal vinden, wat je misschien zou inspireren of om leuke plekken te vinden! Verder ben ik ook naar Busan geweest (in het zuiden van Seoul) en naar het mooie eiland Jeju. Als je houdt van aesthetic is Seoul thé place to be! De stad is gemaakt om mooie foto’s te kunnen maken. Elk district binnen Seoul staat bekend om zijn eigen type ‘aesthetic’, wat dan terug te vinden is in de muziek die er wordt gedraaid, de kleding die de mensen daar dragen, het type voedsel en het interieur.

Ik heb zoveel uit mijn leven daar gehaald, dat mensen zich afvroegen of ik überhaupt wel naar school ging. Dus laat ik kort iets uitleggen over het leven als HUFS-student. Ik volgde acht vakken bij HUFS, waar ik veel internationale (en Koreaanse) vrienden heb gemaakt. Bij veel vakken was er groepswerk en moesten we elke week presenteren. In Korea zijn ze wel heel streng met aanwezigheid, dus wees er en kom op tijd! Verder waren mijn professors vooral Korean-Americans, dus hun manier van lesgeven was heel chill. Ik had wel al mijn shit together met school, maar ik zorgde er absoluut voor om elke dag uit eten te gaan, of de stad te verkennen. Voor vragen of aanraders: feel free to contact me!

EEN PAAR MUSTS KNOWS/HAVES IN SEOUL:

• Naver Map: dit is een absolute musthave! Het is de Koreaanse Google Maps/9292. Je kan ook alle plekken opslaan in favorieten in verschillende lijstjes, treintickets halen en plekken reserveren)
  • Papago: dit is de Koreanse Google Translate, veel beter!
  • TMoney Card: OV-kaart voor de bus, metro en taxi (kan je alleen opladen met contant geld)
  • School festivals: elk seizoen doet elke universiteit aan gratis school festivals, waar bekende artiesten optreden en alle schoolclubs een tentje hebben
  • School jackets: elke universiteit heeft zijn eigen school jacket/merchandise. Haal er één op tijd!
  • Revolut: het hebben van een Koreaanse bankaccount of Revolut vermindert je problemen. Ik spreek uit ervaring als iemand waarvan de creditcard het niet meer deed
  • Buddha’s Lotus Lantern Festival (in april/mei)
  • Taxi tip: als je geen Koreaans spreekt, zorg er dan voor dat je je adressen etc. kan laten zien, omdat de meeste taxichauffeurs wat meer moeite hebben met Engels
  • Weer: februari is de koudste maand in Korea dus wees voorbereid. Het is een must trouwens om in de Lente naar Korea te gaan, vanwege de cherry blossoms!

Innisfree Green Tea Fields in Jeju Island