Vienna waits for you! Exchange in Wenen - Carlijn Oostermeijer

Gepost op: 21 feb 2023 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

In de periode van februari tot juli was Wenen eventjes mijn thuis. Graag deel ik met jullie mijn ervaringen over de stad, de school en het leven in Oostenrijk.

Eerste maand in Wenen

Voordat ik vertrok voor mijn exchange periode, had ik me al een beetje ingelezen over de stad. Ik kwam er al snel achter dat dit heel fijn is, maar er zullen altijd dingen zijn die je niet kunt weten en gewoon moet ervaren. Voor mij was het vooral belangrijk om de eerste maand zoveel mogelijk mensen te leren kennen en om naar sociale evenementen te gaan van bijvoorbeeld Erasmus. Iedereen zit in hetzelfde schuitje en het is wel zo gezellig om tijdens je exchange mensen om je heen te hebben waarvan je kunt leren en waar je samen dingen mee kunt ervaren. Wenen is echt een stad waar je je geen moment hoeft te vervelen. De eerste maand heb ik vooral elke wijk in Wenen een beetje verkend. Maar door tips van anderen, of door mee te gaan met anderen, ontdek je al snel veel meer van de stad. Het was zeker wel eventjes wennen om op mezelf te wonen en te acclimatiseren in de omgeving. Al snel was ik wel gewend, ook door de routine met school.

FH Wien der WKW

Voor alle communicatie- en creative business-gerelateerde vakken kom je terecht op de FH Wien der WKW. Op deze school kun je ook financiële-, management- en businessvakken volgen. De school staat ook aangeschreven als een goede businessschool. Tijdens de lessen kun je merken dat er rekening wordt gehouden met het niveau. Niet iedereen kan vloeiend Engels of is bekend met de theorie. De docenten namen vaak de tijd voor extra uitleg of om tips voor het examen te geven. Ik heb vooral veel projecten als eindopdrachten gehad, wat prima te combineren was met mijn vrije tijd. Het is geen grote school en het heeft ook niet veel voorzieningen, maar in de wijk rondom school zijn genoeg leuke cafés.

Dagelijks leven

Wenen is een stad waar je je geen moment hoeft te vervelen en elke dag ging ik er wel op uit. Soms om gewoon met vrienden in Stadspark te chillen, of om naar de Donau te gaan voor de zonsondergang. Je hebt ook verschillende musea in Wenen waar je studentenkorting krijgt, wat het wel leuk maakt om ze te bezoeken. Het Albertina Modern is zeker een bezoekje waard en ook het kunsthistorisch museum is een aanrader. De wijken waar ik vooral kwam, waren Volksgarten, Karlsplatz en Stephansplatz. Het paleis Belvedere is ook zeker een bezoekje waard en de tuinen van Schonnbrunn voor een fantastische overview van de stad. Ik woonde zelf in de wijk bij de Prater en dit was in de buurt van het centrum en school. Het is geen goedkoop leven in Wenen, maar je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Uiteindelijk was alles echt wel haalbaar in de maand en kon ik ook elk weekend uit. Een leuke spot om heen te gaan op dinsdag is Travel Shack. Voor de rest is het in de weekenden leuk om naar Praterdome, Volksgarten, U4 of Loco Bar te gaan. Op zondag is het heerlijk om voor lunch of koffie naar de Naschmarkt te gaan om bij te komen en bij te praten.

Tips & tricks

Eén ding wat heel belangrijk is in Oostenrijk, is om altijd contant geld bij je te hebben. Zelfs op plekken waar je het niet verwacht, kun je alleen met contant geld betalen. Het kan ook voorkomen dat je wel kunt pinnen, maar pas vanaf een bepaald bedrag. Het openbaar vervoer in Wenen is echt geweldig geregeld en je hoeft maar één keer voor je hele semester een ticket te betalen. Als je nog niet je schoolgegevens hebt voor de semesterkaart, kun je het beste in de online OV-app een weekkaart kopen. Je kunt met deze kaart alles gebruiken: metro, tram, bus en trein. Je hoeft voor de rest nergens in te checken, maar als er wel controle is en je hebt een kaartje niet bij je, kun je een boete krijgen rond de 150 euro. Ik ben echter nooit gecontroleerd in de hele periode dat ik in Wenen ben geweest. Daarnaast is het treinsysteem om te reizen vanuit Wenen mega fijn. Binnen een uur zit je al in Bratislava, of binnen drie uur in Praag. En dat voor maar 30 euro. Een ander belangrijk punt is dat op zondagen en feestdagen alle winkels dicht zijn, inclusief supermarkten. Er is één supermarkt in heel Wenen dan wel open en dat is bij Praterstern. Ik raad het niet aan om er heen te gaan, aangezien het niet normaal druk is, maar voor grote nood is er dus wel altijd één open.

Voor de rest denk ik dat iedereen hun eigen exchange op een eigen manier ervaart en het ook eigen maakt. Wenen moet je ervaren en van genieten. Ik hoop dat deze blog wel een soort idee heeft gegeven hoe leuk Wenen is.