Van dagen in de bibliotheek tot aan Fins Lapland – Bente Hagens

Gepost op: 11 mei 2022 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Van de universiteitsbibliotheek tot aan Fins Lapland en van de Kerstmarkt in Helsinki tot aan een feestje in Riga. Ik heb het allemaal meegemaakt. Soms heb ik van 10.00 tot 20.00 uur in the bibliotheek gezeten omdat ik een essay moest afmaken, maar ik heb ook reizen gemaakt die ik niet snel zal vergeten. Het komt allemaal bij het avontuur van studeren in het buitenland kijken en het is iets dat ik niet snel zal vergeten en nooit meer als vanzelfsprekend zal zien. Het is een ervaring die mij als persoon en op professioneel gebied heeft ontwikkeld en ik iedereen aanraad.

Het Noorderlicht was het meest magische ooit. Iets wat ik drie avonden achter elkaar heb mogen meemaken.

School

Iets waar je niet snel bij stil staat als je naar een andere school gaat of zelfs naar een ander land om jouw minor te volgen, is hoe anders het eigenlijk eraan toe gaat. Op geen enkele school worden dezelfde soort lessen gegeven of zijn de docenten zoals je ze verwacht. Zo had ik meer tentamens en praktische opdrachten verwacht bij de vakken die ik had gekozen, maar uiteindelijk heb ik maar 1 artikel geschreven. Verder heb ik soms dagen in de bibliotheek gespendeerd om mijn essays te schrijven. Dit was niet altijd zo, maar vergeet niet dat het eerste essay dat ik schreef bij de Universiteit in Helsinki, mijn eerste essay ooit was. Bij de HvA heb ik doelgroeponderzoeken, artikelen en kleine onderzoeken geschreven, maar nooit op de manier hoe je een essay hoort te schrijven. Je kan dus zeggen dat dit voor mij persoonlijk een grote tegenslag was, maar ik zie het liever als een grote leermogelijkheid.

Op reis

Natuurlijk bestaat het avontuur naar het buitenland niet alleen uit leren en naar school gaan. Ik heb veel vrije tijd gehad in vergelijking met de HvA. Ik woonde een stuk dichterbij school, alleen ben ik daar nooit geweest, helaas. Ik heb namelijk het hele semester lang online lessen gevolgd vanwege de coronamaatregelen. Maar ergens ben ik dat inmiddels wel gewend en heeft het voor mij alleen maar meer ruimte gemaakt voor leuke dingen. Zo ben ik een paar keer op vakantie geweest.

Eenmaal in Helsinki aangekomen, besloot ik om mij in te schrijven bij ESN Helsinki. Voordat ik naar Finland vertrok had ik nog nooit van deze organisatie gehoord, maar het blijkt dus dat ze in heel veel steden in Europa bestaan. Samen met ESN ben ik op een aantal reizen geweest. Zo heb ik in het begin van het semester een prachtige reis gemaakt naar de drie Baltische Staten bestaande uit Estland, Letland en Litouwen. Naast de prachtige natuur, steden, omgevingen en de leuke feestjes, heb ik op deze manier heel veel leuke contacten gemaakt. Aan het einde van het semester heb ik de reis van mijn dromen kunnen maken. Stiekem ook een beetje de reden dat ik naar dit land ben gegaan. Ik heb namelijk de natuurwonderen van onze wereld bewonderd tijdens mijn reis naar Fins Lapland. Daarbij heb ik ook de kerstman mogen ontmoeten, geknuffeld met husky’s, rendieren gevoed en zelf vuur leren maken.

Domskerk in Helsinki: mijn favoriete gebouw in de stad.

Vrienden en feestjes

Naast dat ESN reizen organiseert, plannen ze ook leuke andere activiteiten en feestjes waar je aan deel kan nemen, maar dat is niet alles wat je kunt doen in je vrije tijd. Zo was de beroemdste uitgaansplek onder de international studenten de ‘Old Irish Pub’. Naast dat ik daar regelmatig gezellig een biertje heb gedaan, ben ik ook vaak met vrienden naar een karaokebar geweest. Het mag in Nederland dan niet al te populair zijn, maar in Helsinki vind je in elke straat wel een karaokebar. Hier heb ik samen met mijn vrienden regelmatig mijn stem weg gezongen.

Naast uitgaan en feestjes heeft de stad zelf ook veel activiteiten die je kan ondernemen. Zo kan je met de boot naar Suomenlinna, zijn er genoeg musea te bezoeken, veel winkelcentra waar je in kunt verdwalen, de mooiste architectonische gebouwen en aan het einde van het jaar de beste Kerstsfeer en -markt ooit.

Iets waar ik zelf erg zenuwachtig voor was voorafgaand aan mijn minor, was mensen leren kennen. Hoe ga ik mensen ontmoeten, pas ik er wel bij en vind ik een leuke mensen waarmee ik leuke dingen kan gaan doen? En in mijn eerste studieweek werden al mijn vragen beantwoord en mijn gedachten gerustgesteld. Mensen ontmoeten is iets wat vanzelf gebeurt. Het is vooral iets waar je niet te veel over na moet denken, en nu ga ik iets heel cliché en cringe zeggen, maar ‘Wees vooral jezelf!’

DO IT!

Mijn boodschap aan iedereen die nog twijfelt of een minor in het buitenland iets voor jou is wil ik het volgende zeggen: “DO IT!” Het is oprecht een verrijking van je leven, niet alleen op professioneel gebied, maar vooral op persoonlijk gebied. Je gaat de tijd van je leven hebben en dat is iets dat ik iedereen gun.