Kent, the place to be voor creative studies! - Anne Verbij

Gepost op: 21 dec 2022 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

In januari startte mijn avontuur: 5 maanden studeren in Kent! Het kostte veel tijd en energie om alles te regelen, maar het was de beste keuze die ik ooit heb gemaakt.

Voorbereidingen minor in het buitenland

Als tweedejaars Creative Business student wist ik al dat ik heel graag naar het buitenland wilde voor mijn studie. Aan het einde van mijn tweede jaar begon ik met de voorbereidingen en in de zomervakantie heb ik veel moeten regelen om mijn dossier in te leveren in september. Het spannendste gedeelte kwam nu, afwachten of ik aangenomen zou worden. Na heel lang wachten kreeg ik in begin december het goede nieuws, ik ging in Kent studeren! Na alles geregeld hebben was het tijd om mijn koffers inpakken en in januari vertrok ik naar Engeland.

Minor Graphic Design

In Kent heb ik de minor Graphic Design aan de University for the Creative Arts gevolg. Ik raad deze universiteit ook zeker aan voor iedereen die een creatieve studie/minor wil doen. Ontzettend veel creatieve en talentvolle studenten en docenten. Naast de vakken zijn er ook veel buitenschoolse mogelijkheden, zoals de ‘printclub’ en helpen met het organiseren van tentoonstellingen en andere dingen. Achteraf had ik nog meer tijd moeten steken aan die buitenschoolse activiteiten. Dat zijn dingen die je niet zomaar bij HvA kan doen, dus pak die kansen ook zeker.

Ik had 3 dagen in de week school, meestal van 10:00 tot 16:00. De andere dagen kon je leuke dingen doen of aan school werken als dat nodig was. Op een dag had je 15 minuten ‘koffie’-pauze en 1 uurtje lunchpauze. In de kantine waren er veel warme verse maaltijden, maar ook broodjes en drinken wat je kon bestellen.

Wonen in studentenhuis

Ik kwam terecht in een studentenhuis met 4 andere meiden, waarvan 1 dezelfde studie deed als waar ik mijn minor volgde. Binnen no time werden deze meiden super goede vriendinnen en heb ik een ontzettende leuke tijd gehad met hen. Ik heb zeker geluk gehad dat het meteen zo goed klikte (ondanks dat we allemaal zo verschillend waren). Mijn huis was 10/15 minuutjes lopen van het centrum van het stadje waarin ik woonde.

In Engeland heb je tegenwoordig een visum nodig om te werken en als je langer dan 6 maanden daar verblijft. Aangezien ik 5 maanden daar verbleef, heb ik dit niet aangevraagd. Dit betekende ook dat ik daar niet kon werken en ik leefde van mijn spaargeld en DUO. Als het lukt, raad ik het wel aan om te werken, naast dat je het geld waarschijnlijk goed kan gebruiken is het ook gezellig en goed om weer nieuwe contacten op te doen.

Nog een paar tips en aanraders voor iedereen die naar het buitenland gaat voor zijn/haar studies:

• Ga uit je comfortzone, hiervan ga je het meeste leren en kan je jezelf het meeste ontwikkelen.
  • Ga af en toe ook alleen op pad. Het is heel gezellig om met studievrienden of huisgenoten de stad waar je woont te verkennen, maar ga er ook eens alleen op uit. Rondlopen in een grote nieuwe stad (in het buitenland) is pas echt vrijheid.
  • Maak je niet te druk om je koffers, (bijna) alles kan je daar ook kopen en wat is nou leuker dan in een ander land shoppen.
  • Geniet ervan, want voor je het weet zit je weer in Nederland…