Erasmusavontuur in Wenen - Adriana Paeper

Gepost op: 26 apr 2022 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Midden in een pandemie in het buitenland gaan studeren.. klinkt als een bold move! Toch was ik blij verrast toen ik in juni 2021 - 2,5 maand voor de start van het semester – te horen kreeg dat ik naar Wenen mocht, dat het ‘veilig genoeg’ was. Dus kon ik mij echt gaan voorbereiden op een Erasmus-ervaring!

In november gingen de kerstmarkten (vlak voor de lockdown) open!

De stad Wenen

Ik was nog nooit in Wenen geweest, maar sprak wel al een aardig woordje Duits. Zo kon ik mij op 1 september vestigen in het Öjab Europahaus in Hütteldorf, nog wel in Wenen maar een half uur buiten het centrum. Achteraf was ik wel één van de weinigen die wat verder weg van het centrum zat, maar ik had geen spijt van de omgeving: natuur en rust. Een ideale plek om wandelingen onder de bomen of langs het water te maken, even weg van de drukke stad. Maar wat is Wenen een mooie stad, nu ik terug ben mis ik het daar wel zo nu en dan.. Je hebt daar een ontzettend grote keus aan restaurants, hippe en traditionele cafés, winkels en musea.

Wenen is echt een stad met een verhaal, en nodigt je uit om elke dag weer iets te ontdekken. Als je iets van de geschiedenis van het Habsburgse keizerrijk wilt weten, met Sisi en Franz, dan ben je op het goede adres. Met name heb ik veel tijd doorgebracht bij de slottuinen van Schloss Schönbrunn, een prachtige plek waar je dagelijks wandelingen over uitgestrekte ‘keizerlijke’ paden kunt maken. Wil je iets verder weg? Dan kun je een busrit nemen naar het uitzichtpunt Kahlenberg en een wandeling maken langs wijngaarden met prachtig uitzicht op Wenen. Dit allemaal met het openbaar vervoer te bereiken: ik betaalde voor een semester slechts €75 voor een semesterkaart in de kernzone van Wenen!

Ik kan nog veel meer vertellen, maar als kers op de taart moet je weten dat winter in Wenen – de combinatie van kerstmarkten, versiering in de stad, schaatsen bij het Rathaus en de sfeer in het algemeen – echt om van te genieten is.

School

Het is lastig om een goed beeld te schetsen van het onderwijs, aangezien bijna al mijn lessen en tentamens online waren en ik daardoor heel erg flexibel was in mijn dagen indelen. Zo studeerde ik veel in cafés en sprak ik met vrienden af (buiten de lockdown van een aantal weken) en in cafés of restaurants. Ik vond mijn tentamens en opdrachten redelijk/prima te doen. Verder had ik mij via USI Sportstätte aangemeld voor een heel semester met voetbaltrainingen, waar ik wekelijks veel plezier beleefde voor maar €35 in totaal. Ik sprak vaak daarnaast wekelijks af met vrienden om met elkaar te eten, de stad in te gaan, te wandelen of iets te bezoeken. Door de samenwerking van het International Office van FHWien en het Erasmus Student Network heb ik in de eerste maand veel medestudenten ontmoet tijdens samenkomsten, waardoor ik een gezellige groep mensen heb leren kennen!

Tegenvallers

Wat ik tegen vond vallen, was het papier / bureaucratische werk om je openbaar vervoerkaart, je registratie bij de gemeente en nog weer een andere Europese registratie te regelen (en uiteindelijk mijn boostervaccinatie uit Wenen officieel te laten registreren). Dit kostte veel tijd en er werd niet altijd op e-mails gereageerd, terwijl ze wel met een deadline werken. Uiteindelijk is één registratie mij ook niet gelukt, maar ik was niet de enige. Verder wist ik al van tevoren dat je op veel plekken niet altijd met bankpas kan betalen, en dat bijna alle winkels en supermarkten op zondag gesloten zijn, maar toch moest ik hier best aan wennen en rekening mee houden!

Meevallers

Het weer viel mij erg mee. Het regende en waaide relatief veel minder dan in Nederland, dus dat was echt super; in Wenen had ik een zachte herfst en in de winter twee keer prachtige sneeuwdagen. Ook de stad en omgeving was veel mooier dan verwacht en het openbaar vervoer vond ik erg goed geregeld met veel mogelijkheden. Zo rijden de metro’s bijvoorbeeld op vrijdag en zaterdag de hele nacht, wat echt fijn is als je af en toe uitgaat!

Reizen binnen en buiten Oostenrijk

Ik had van tevoren niet gedacht dat ik veel kleine reisjes zou gaan maken. Hier heb ik echt van genoten! Ik ben uiteindelijk met de trein en Flixbus naar Boedapest, Bratislava, Polen, Linz, Graz, Salzburg en Hallstatt geweest; reizen die ik nooit meer ga vergeten! Conclusie: een erg positieve Erasmuservaring 😊

Mijn kamer was in Hütteldorf (in Wenen), waar ik was omringd met prachtige natuur!