Een half jaar wonen in het magische Wenen - Xanthe Buruma

Gepost op: 4 mrt 2023 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Zonder dat dit ooit op mijn planning stond, besloot ik mijn spullen te pakken en voor een half jaar mijn veilige thuishaven te verlaten voor een avontuur in Wenen. Een stad waar ik nooit echt veel verhalen over hoorde, maar om de een of andere reden een goed gevoel over had. Nooit had ik kunnen bedenken dat deze beslissing mij zo’n enorm gave ervaring zou opleveren.

ESN dagtrip naar Hallstatt

Voorbereiding

Voordat ik mijn tas kon inpakken, ging er nogal wat werk aan vooraf. Tijdens het uitzoeken van landen voor mijn minor, kwam ik Wenen tegen. De vakken spraken mij aan, eveneens als het land zelf. Ik was er nog nooit geweest maar iets aan deze stad maakte het dat ik mijzelf hier wel zag wonen. Vervolgens ging ik op zoek naar accommodatie. Gelukkig is het in Wenen vrij goed geregeld met veel organisaties die studentenwoningen aanbieden voor niet al te veel geld. Zelf kwam ik te wonen bij OeAd Sechshauserstrasse (15e district) waar ik samen met een huisgenootje heb gewoond. Dit zat dicht bij twee metrostations en was dus een prima locatie! Het is aan te raden om dicht bij een metrostation te wonen en om een goede connectie naar school te hebben. Een ander groot onderdeel van de procedure vooraf was om een Engels toets te maken. Zelf heb ik de IELTS-toets gemaakt in Amsterdam. Dit was even wat werk om het systeem te leren en goed voor te bereiden, maar gelukkig hebben we daar YouTube voor. Er zijn hier heel veel goede video’s over te vinden die mij er echt doorheen hebben geholpen!

Eerste week

Na mijn tien uur durende treinreis naar Wenen was ik dan eindelijk aangekomen op Wien Hauptbahnhof. De eerste dagen dat ik aan het rondwandelen was, verraste de stad mij enorm. Overal waar je kijkt staan prachtige gebouwen en er hangt een hele vriendelijke sfeer. Voordat de introductieweek al begonnen was, waren er groepsapps doormiddel van een app van de universiteit waarmee je van tevoren contact kon leggen met mede-exchange studenten. Zo kwam ik na drie dagen al in een superleuke groep terecht waarmee we elke dag wel afspraken. Tijdens de introductieweek van ESN heb ik enorm veel mensen leren kennen, sommige die ik daarna nooit meer heb gesproken, anderen waar ik later hele goede vrienden mee ben geworden. Wat opviel was dat iedereen ervoor openstaat om anderen te leren kennen, wat het heel gemakkelijk maakt om contact te leggen. Na twee weken zijn we met een groep al op reis gegaan naar Budapest, wat zo’n drie uur met de Flixbus is. Later ben ik ook nog naar Praag, Bratislava, Hallstatt en Salzburg geweest. Aangezien Wenen zo centraal in Europa ligt is alles goed te bereiken met de (Flix)bus of trein.

School

De helft van de lessen op FHWien waren online, soms lag dit aan corona en bij sommige docenten omdat ze in, onder andere, Chili of Australië zaten. De meeste lessen duren tweeënhalf uur en er waren een aantal avondlessen, dit was wel even wat anders dan op de HvA. Toch viel de studielast per vak vaak wel mee. Ik heb over het algemeen niet heel veel huiswerk gehad, op een paar projecten na. Het meeste was ook in groepsverband met andere exchange-studenten, wat erg interessant is om met zoveel verschillende nationaliteiten samen te werken.

Veel spontaniteit

Aangezien iedereen in dezelfde stad woont, niet veel verplichtingen heeft naast school en een leuke tijd wil beleven, gebeurt er vrijwel elke dag iets. Dit zorgt voor veel spontane momenten waarbij je op het begin van de dag niet weet dat je in de avond een zelfgemaakt Fins diner zal hebben en daarna uitgaat naar een club of bar. Natuurlijk moet je soms ook ‘nee’ zeggen omdat je bijvoorbeeld een les of presentatie moet voorbereiden, maar de optie om iets te doen was er eigenlijk altijd wel. Door deze ervaring heb ik zoveel nieuwe mensen leren kennen die ik anders nooit was tegengekomen. Ik heb zoveel dingen geleerd over mezelf maar ook over andere culturen, levensstijlen en perspectieven. Deze ervaring zal mij altijd bij blijven staan en ik had dit voor geen goud willen missen!

Ook in de avond is Wenen heel erg mooi!