Edinburgh: dé studentenstad! - Sterre de Vries

Gepost op: 29 mrt 2023 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Daar ging ik dan in september: koffers gepakt en uitgezwaaid worden op Schiphol door familie en vrienden. Mijn avontuur in Edinburgh zou eindelijk gaan beginnen!

De Merchiston campus van de Edinburgh Napier University

Wat was het spannend! Helemaal in m’n uppie naar een nieuwe stad en universiteit. Ik had ervoor gekozen om een paar dagen voordat mijn universiteit begon naar Edinburgh te verhuizen, zodat ik eerst nog even de toerist kon uithangen. Het is gelukkig niet een hele grote stad, dus ik had vrij snel door waar alles een beetje was.

Studentenhuis

Ik was in Nederland begonnen met zoeken naar een kamer. Dit verliep erg moeizaam maar was uiteindelijk wel gelukt! Ik had een kamer gevonden in een studentenhuis dat een beetje op een studentenhotel lijkt. Ik woonde in een gang met nog zes andere studenten en deelde met hen mijn woonkamer en keuken. Zelf had ik een badkamer in mijn slaapkamer. In de accommodatie zat ook een sportschool, lounge ruimte, karaoke kamer, bar en studieplekken. Hier heb ik ook veel andere studenten leren kennen, wat enorm leuk was!

De universiteit

Ik volgde drie verschillende vakken op de uni: Film Production Management, TV Non-scripted Production en Digital Media Content Creation. Ik mocht deze zelf uitkiezen en ze hoefden ook niet op elkaar aan te sluiten. Ik had elke week negen contacturen, wat vrij weinig was. Hierdoor had ik ook veel vrije tijd en kon ik daarin huiswerk maken of leuke dingen met klasgenoten doen. Het contact met de docenten was ook erg goed. Je bent totaal geen nummertje en ze kennen je gewoon bij naam. Er waren meerdere uitwisselingsstudenten in mijn klassen, wat ook erg leuk was. Hierdoor heb ik veel vriendschappen kunnen sluiten met mensen die overal vandaan kwamen!

Het niveau van de lessen vond ik hoger dan aan de HvA. De opdrachten waren niet altijd even makkelijk maar waren wel uitdagend. Zo moest ik bijvoorbeeld een essay schrijven, wat best pittig was. Gelukkig is het uiteindelijk allemaal goed gekomen en heb ik alle opdrachten met mooie voldoendes afgesloten.

Studentenleven

Edinburgh is een bruisende stad. Op elke hoek van de straat zijn wel pubs te vinden en er zijn ook veel clubs. Niet alleen in het weekend is het er druk, ook doordeweeks is er genoeg te doen in de stad. Ik heb enorm geprofiteerd van het leuke uitgaansleven en was elke week wel in een pub of club te vinden!

Minpunten

De Brexit maakte het soms allemaal wat moeilijker. Als je langer dan vijf maanden blijft moet je een visum aanvragen, wat ik gelukkig niet hoefde. Hierdoor is het vinden van een woning een stuk moeilijker. Soms is Edinburgh nog wel duurder dan Amsterdam qua huur. Wat ook niet meehielp, was dat je door Brexit niet zomaar een kamer kan huren. Veel makelaars willen geen non-uk studenten hebben, omdat het te veel papierwerk oplevert voor maar een paar maanden. De universiteit had zelf ook wel accommodaties, maar niet voor semesterstudenten. Hierdoor ben ik gaan zoeken in privé studentenaccommodaties. Deze zijn wel echt prijzig maar je krijgt er veel voor terug! Ook kan je zonder visum niet werken, waardoor ik het van mijn spaargeld en DUO moest doen. De Erasmusbeurs kan je helaas ook niet meer aanvragen.

Een semester om nooit meer te vergeten!

Ondanks wat tegenslagen was het echt een semester om nooit meer te vergeten! Ik heb vriendschappen voor het leven gemaakt en zo’n ontzettend mooie tijd gehad. De Schotten zijn hele gezellige en leuke mensen en staan altijd open voor een praatje. Ik raad Edinburgh daarom zeker aan om naartoe te gaan voor je uitwisseling!

Het wijkje Dean Village is echt een aanrader om te bezoeken