Madrid – het ‘New York’ van Europa - Ray Baijings

Gepost op: 29 mrt 2023 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Vanaf het eerste jaar van mijn opleiding was het al mijn droom om een tijd te studeren in het buitenland. Ik verdiepte me in de mogelijkheden en partnerscholen die er waren, om op die manier richting dat doel te werken. In mijn tweede jaar deed ik al mijn korte stage in Madrid. Ik vond de stad geweldig. Toch wilde ik voor mijn minor iets anders, zodat ik wat meer variatie zou hebben. Met die instelling focuste ik me op Syracuse University. Helaas gooide Corona tot twee keer toe roet in het eten en ging dat plan niet door. ‘Wat nu?’, dacht ik. Ik moest mijn plannen omdenken. Ik was nog altijd fan van Madrid en wilde sowieso na mijn studie terug om te kijken of ik daar zou kunnen werken. Toen ik de partnerschool CEU San Pablo checkte, was ik eigenlijk blij verrast met de vakken die ze aanboden. Deze sloten perfect aan bij mijn interesses voor advertising en public relations. Ik maakte mij dossier in orde en werd geselecteerd om te studeren in Madrid.

Gebouw van Humanities faculty

Eind augustus 2022 was het dan zo ver: mijn droom om in het buitenland te studeren ging eindelijk in vervulling. Zenuwachtig was ik niet, ik kende de stad inmiddels erg goed en wist hoe fijn het was om daar te zijn. Nadat ik was geland, pakte ik de Uber richting mijn nieuwe appartement. Daar woonde ik met twee Spaanse jongens die ik tot nu toe alleen op Facetime had ontmoet. Eenmaal aangekomen in het appartement voelde ik me meteen thuis. Ik had een grote kamer met balkon. Als klap op de vuurpijl hadden we ook een gezamenlijk dakterras, wat natuurlijk fantastisch is in een zonovergoten stad als Madrid.

Na een weekje wennen aan het klimaat en de levenswijze was het tijd voor de eerste schooldag, op een faculteit van CEU een stukje buiten de stad. Ik keek er erg naar uit en wilde graag nieuwe mensen ontmoeten. We kregen presentaties, welkomsttassen en er werd ons van alles verteld over de mogelijkheden die wij als internationale studenten hadden op CEU San Pablo. De twee weken hierna konden we als studenten alle vakken volgen die we wilden om daarna een definitieve keuze te maken. Toen ik aankwam bij het gebouw van de faculteit bleek het een nieuw gebouw te zijn. Wij waren de eerste studenten die hier les kregen. Met dit nieuwe gebouw kwamen ook voordelen zoals de openingsfeesten. Zo werd het gebouw geopend door de burgermeester van Madrid en stond de campus ineens helemaal vol met camera’s, journalisten, een dj en catering.

Na twee weken had ik mijn definitieve vakken, zoals Brand Management, Strategic Planning en Advertising Creativity, gekozen en leerde ik steeds meer studenten uit mijn verschillende klassen kennen. De vakken waren erg interessant en ik leerde veel nieuwe, verbredende theorie op het gebied van branding, advertising en communicatie. We werkten veel samen in groepen en bijna elke week moest je iets presenteren. In het begin is dit natuurlijk spannend, want je bent met nieuwe mensen, een nieuwe taal en nieuwe vakken. Daarnaast is presenteren voor de klas heel anders dan presenteren in de online lessen tijdens Corona. Omdat je dit zo vaak moest doen, raakte je eraan gewend en leerde je om je idee of pitch goed over te brengen op andere studenten en docenten. Naast dat ik veel studenten van mijn eigen faculteit ontmoette, leerde ik ook studenten van andere faculteiten kennen doordat ik me had ingeschreven voor het buddyprogramma. Zij organiseren wekelijkse activiteiten waar je vrijwillig aan kan deelnemen.

Wanneer ik vrij was, gingen we met vrienden de stad in. Er zijn ontelbare koffietentjes, restaurants, clubs en activiteiten zoals festivals en openingen van nieuwe winkels, restaurants of plekken in de stad. Mensen leven hun leven hier graag buitenshuis. Dat is ook de reden waarom Madrid voor mij het New York van Europa is. Het maakt niet uit op welk tijdstip je door Madrid loopt, er zijn altijd mensen en er is altijd iets te doen. Daar komt nog bij dat de zon hier bijna elke dag schijnt, iets waar de meeste mensen in Nederland jaloers op zijn.

Ik heb een fantastisch semester gehad en veel leuke en waardevolle vriendschappen opgebouwd. Inmiddels voel ik me erg thuis in deze stad en daarom blijf ik nog even in Madrid en ga ik waarschijnlijk in september 2023 hier een master doen. Dus zit je eraan te denken om je minor in Madrid te doen, dan kan ik je dat zeker aanraden, het zal een onvergetelijk avontuur worden!

Feestjes in Madrid