Minor in Parijs - Olivia Duthler

Gepost op: 1 jul 2023 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Begin september bracht mijn moeder mij in een volgeladen auto naar Parijs omdat ik daar vijf maanden ging wonen en studeren. Ik had een kamer gevonden via Chez Nestor en trok in bij mijn drie nieuwe huisgenoten die uit Duitsland, Amerika en Saudi-Arabië kwamen. We hadden meteen een goede klik en ik voelde me er snel thuis.

ISCOM had een boottocht over de Seine georganiseerd op de eerste schooldag en hier maakte ik meteen vrienden. Door de internationale klas ging dit ontzettend makkelijk, omdat iedereen op zoek was naar nieuwe vrienden. In de loop van de maanden heb ik vriendschappen voor het leven gesloten met vrienden uit Spanje, Italië, Duitsland en Litouwen.

Door het traditionele en schoolse systeem van ISCOM was ik ontzettend druk doordeweeks. Bereid je voor om heel erg veel te studeren, want een schooldag op ISCOM duurt vaak van 8:30 tot 18:00, of zelfs 20:00 als je pech hebt. Naast de lesuren (die allemaal verplicht zijn) komen er nog huiswerkopdrachten, grote projecten en presentaties bij om aan te werken na je schooldag of in het weekend. De school heeft goede connecties met bedrijven en merken waardoor je de kans krijgt om projecten te doen voor grote internationale bedrijven. Daarnaast spreken de docenten op de school goed Engels en hebben ze veel nuttige dingen te vertellen. Echter is de communicatie met de organisatie en administratie van de school belabberd. Studenten werden vaak genegeerd en niet geholpen met hun problemen.

De vakken zijn veelal gefocust op het genereren van creatieve ideeën, het uitwerken van campagnes en het presenteren van die ideeën.

Gelukkig bleef er in de weekenden meestal nog wel tijd over om leuke dingen te doen en de stad te verkennen. Ik ben verliefd geworden op Parijs en overweeg zelfs om er voor een langere periode te gaan wonen. Dankzij de intense periode die je doorgaat met je klasgenoten, sluit je vanzelf diepe vriendschappen. De komende maanden ga ik dan ook een aantal van mijn vrienden opzoeken in hun thuislanden.

Tijdens mijn semester in Parijs heb ik ontzettend veel musea bezocht (deze zijn bijna allemaal gratis voor studenten), heerlijk gegeten en veel gefeest. Houd er wel rekening mee dat de kosten om te leven in Parijs ontzettend hoog zijn. Vertrek dus met een goedgevulde spaarrekening.

Ik zou iedereen aanraden om een minor te gaan volgen in Parijs, maar als je geen zin hebt om 50 uur per week aan studie te besteden, zou ik ISCOM zwaar afraden.

Noot van international office CO+CB: wij zijn in gesprek met ISCOM hoe zij de communicatie en administratie kunnen verbeteren.