Student in Stuttgart: studeren, feest en reizen- N. v. Zadelhoff

Gepost op: 30 jun 2023 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Als je op zoek bent naar een geweldige studentenervaring, dan is Stuttgart de perfecte bestemming! Hier kun je genieten van een levendige studentencultuur, leuke vakken volgen en er zijn talloze mogelijkheden om nieuwe mensen te ontmoeten en de stad te verkennen. Met een breed scala aan studieprogramma's en uitstekende ondersteuning vanuit de hogeschool, biedt Stuttgart alles wat je nodig hebt om een top tijd te beleven!

Trip naar München.

Studeren in het buitenland was iets wat hoog op mijn lijst stond. Het is een kans om op avontuur te gaan, de wereld te ontdekken en mijn Engels te verbeteren. Op 30 september was het voor mij zover: ik vertrok naar Duitsland voor vijf maanden zonder een idee van wat me te wachten stond. Het enige waar ik aan kon denken, was aan alle vrijheid die ik zou hebben, en alle nieuwe vrienden die ik ging maken.

Na 6 uur rijden, kwam ik aan in Möhringen Stuttgart, een buitenwijk twintig minuten van het centrum van Stuttgart. Het was de locatie waar alle internationale studenten woonden. Naast de flat waarin ik woonde, stond het welbekende Kaufland en was het metrostation. Dit zou mijn thuis zijn voor de aankomende vijf maanden.

Op 1 oktober begon de internationale introductie van de Hochschule Der Mediem. Het was een evenement waar alle internationals kennis met elkaar maakten en meekonden naar het welbekende WASEN Oktoberfest. In die twee dagen tijd heb ik mensen leren kennen die ik nu als vrienden voor het leven mag beschouwen. Sindsdien is de tijd gevlogen.

Ik volgde de minor Online Management aan de Hochschule der Mediem. Tijdens deze minor leer je alles wat nodig is om een professional te worden in de opkomende wereld van digitalisering en sociale media. Daarnaast leer je over internationaal business doen met verschillende culturen, hoe je mediastrategieën kunt ontwikkelen en de hands-on van content productie voor sociale media met de beste apparatuur die er is. De school heeft alles wat met media te maken heeft. Van drukmachines tot fotografie studio’s,

verzin het maar en de school heeft er een locatie voor of heeft de apparatuur.

Als internationale student had ik drie dagen per week les en had ik ruim voldoende tijd om de omgeving ontdekken en op reis te gaan. In mijn tijd in Duitsland zijn we veel op reis geweest met de Flixbus, onze grote vriend voor goedkoop reizen. We zijn onder andere naar Hongarije, Oostenrijk en Slowakije, Frankrijk geweest.

Wonen in het buitenland is een eindeloos avontuur waar je elke dag, elke week wel iets nieuws kon doen. Zo besloten we spontaan met onze vriendengroep om naar het Kendrick Lamar concert te gaan in de Porsche-Arena, zijn we gaan hiken in het zwarte woud met overnachting, gingen we naar een voetbalwedstrijd van VFB Stuttgart en hebben we veel lange nachten in de club gestaan tot de zon op kwam. Er is zoveel te doen en er zijn zoveel dingen die ik nog niet heb opgenoemd. Maar dat laat ik voor nu, om zo de verrassing niet te verpesten.

Nu ik er op terugkijk, besef ik wat een leuke tijd ik heb gehad en ben ik dankbaar voor alle avonturen en mensen die ik heb mogen leren kennen.

Ik kan iedereen aanraden om een studieonderdeel in het buitenland te doen. Je leert zoveel over jezelf en je maakt vrienden voor het leven van over de hele wereld.

PS als je in Stuttgart gaat studeren, ga dan op woensdagavond op zoek naar Max Kade Haus voor toffe studentenfeesten.

Hike in Esslingen