Studeren in Barcelona?! - Merel Nijman

Gepost op: 16 apr 2023 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Zit jij erover na te denken om te studeren in Spanje, maar twijfel je of weet je niet hoe je dit moet doen? Lees dan onderstaande blog!

Mijn school: University Ramon Lull, faculteit Blanquerna.

Hoe het begon

Mijn naam is Merel en ik ben 23 jaar oud. Ik zit in mijn laatste jaar van de opleiding Creative Business. Toen ik bedacht om een minor in het buitenland te doen, woonde ik in Amsterdam en zat ik in mijn derde studiejaar. Mijn keuze was al vrij snel gevestigd op een minor in Spanje. Dit kwam doordat ik binnen de EU wilde blijven en daarnaast ook Spaans wilde leren. Ik had toen de keuze tussen Bilbao en Madrid, maar eigenlijk wilde ik alleen naar Barcelona. Ik was toen begonnen met alles zelf uitzoeken totdat het International Office belde over één plekje op de Universiteit in Barcelona!

Voorbereidingen

Ik was door het dolle heen toen ik naar Barcelona mocht, maar tegelijkertijd kwamen ook de zenuwen. Je hebt geen idee wat je te wachten staat en er moeten nog 7638 dingen worden geregeld voor je gevoel. Tip: volg alle stappen die duidelijk op Brightspace omschreven staan en begin minimaal zes maanden van tevoren met alles regelen. Iets wat mij heel erg hielp was de PowerPointpresentatie die het International Office meestuurt nadat je alle studenten hebt ontmoet die ook naar het buitenland gaan. Hierin staan extra tips, zoals: vraag een creditcard aan en sluit een buitenlandse zorgverzekering af. Ik heb namelijk meerdere keren mijn zorgpas moeten gebruiken. ;)

Mijn tijd in Barcelona

Op de dag van vertrek was ik erg emotioneel. M’n vader lachte nog naar me en zei ‘Meissie, het is voorbij voordat je het weet.’ Ik dacht alleen maar ‘Een half jaar is zo lang, wat doe ik mezelf aan?’ Eenmaal in Barcelona aangekomen, ontmoette ik al vrij snel mensen en voelde ik me snel op mijn gemak. Je stapt al uit je comfortzone door naar het buitenland te verhuizen, maar daar een leven opbouwen is een tweede uitdaging. Ondanks dat mijn emoties alle kanten op gingen, ik drie keer ben verhuisd en ook nog eens een keer in het ziekenhuis ben beland, was dit een geweldige ervaring en had ik het nooit willen missen!

University Ramon Lull

De universiteit waar ik heen ging, verwelkomde mij erg goed en ik maakte snel vrienden. Ik had alleen niet verwacht dat ik vijf dagen in de week school zou hebben en dat daarvan ook nog veel contacturen verplicht waren. Dit zorgde voor lange, drukke dagen. Gelukkig had ik wel goede docenten en leuke klasgenoten. Mijn klasgenoten waren ook voornamelijk exchange studenten, gemixt met Spaanse locals. Natuurlijk is het altijd even inkomen op een nieuwe school, maar zolang je alles over je heen laat komen, komt het goed! Ik heb vol verbazing al mijn zeven vakken in één keer gehaald en ook nog (Spaanse) vrienden overgehouden.

Mijn dagelijkse leven

Naast dat mijn dagen gevuld waren met overdag naar school gaan, had ik ook nog genoeg tijd voor andere dingen. Door het lekkere weer in Barcelona wandelde ik elke dag naar school en weer terug. In het begin at ik vaak buiten de deur en deed ik in de avonden nog veel activiteiten, maar langzaam ga je je beseffen dat je hier echt woont. Na dat besef kreeg ik echt een routine: naar school, eten, sporten of met vrienden afspreken, en in het weekend leuke feestjes of activiteiten. Ik had het geluk dat ik mijn werk vanuit Nederland online kon doen in Barcelona. Het leven in Spanje is wel stukje goedkoper, maar omdat je veel wilt zien en doen valt het uiteindelijk toch wel tegen qua uitgaven. Ik heb wel enorm genoten en wat je uitgeeft, verschilt ook per persoon natuurlijk!

Uiteten met mijn huisgenoot en vriendinnen in El born