Het leven als een exchange studente in Parijs! - Lizzy Tevel

Gepost op: 30 jun 2023 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Leuk dat je geïnteresseerd bent in mijn tijd in Parijs. Ik heb een half jaar in Parijs gestudeerd, gefeest, vrienden voor het leven gemaakt en vooral heel erg genoten! Lees vooral veder als je misschien zelf naar Parijs wilt voor je exchange, of als je gewoon benieuwd bent naar hoe het leven als exchange student in Parijs is.

Uitzicht vanuit het klaslokaal

Daar ging ik dan: onderweg met de drie koffers, in de Thalys naar mijn nieuwe avontuur in Parijs. Een stad waar ik tien jaar geleden ooit een keer op vakantie ben geweest, maar die nu mijn thuis zal worden voor het komende half jaar. Ik heb veel vriendinnen die ook op exchange zijn geweest en deze ervaring erg aanraden.

En nu was ik dan eindelijk zelf aan de beurt. Het was mijn tijd om herinneringen voor het leven te maken en nieuwe ervaring op te doen in een ander land. Als ik er nu op terugkijk, is het één van de beste beslissingen die ik heb gemaakt en zou ik dit iedereen aanraden! En de mensen die twijfelen of bang zijn om de stap te zetten, wil ik meegeven niet bang te zijn en die stap gewoon te zetten! Anders ga je spijt hebben, dat weet ik nu al ;-)

Goed, het was zomer en ik kreeg te horen dat ik voor mijn minor naar Parijs mocht. Na heel wat papierwerk en een Engelse toets was het officieel: ik ga naar Parijs.

Maar hoe nu verder?

Ik zou je echt aanraden om zo vroeg mogelijk te beginnen met het zoeken naar huisvesting. Zelf had ik de optie om mij aan te melden voor een student residentie in de buurt van de universiteit. Dit contact liep via de uni, maar dit verliep heel stroef. Ik zou dit daarom ook niet aanraden. Daarnaast komt niet iedereen in aanmerking voor een kamer in zo’n student residentie. Dus zekerheid heb je ook niet.

Huisvesting

Zoals ik net al een beetje vertelde, had ik een kamer via de universiteit in een student residentie. Dit vond ik echter echt geen succes. Het enige voordeel was dat het op 30 minuten lopen, of 15 minuten fietsen, van de universiteit zat en daarnaast was het redelijk goedkoop (± €430). De kamer die ik had, had ik via de organisatie CROUS. Maar ik zou ik het echt afraden en zelf op zoek gaan naar een kamer. Het personeel kwam namelijk gewoon ongevraagd mijn kamer binnen en communiceerde niks – echt een no go!

De universiteit: IUT de Paris – Rives de Seine

De universiteit was voor mij goed te bereiken op de fiets, te voet of met de tram. Van andere studenten die verder weg woonden, weet ik dat de school ook goed te bereiken was met de metro. De uni zat aan de Seine en vanuit sommige klaslokalen had je uitzicht op de Eifeltoren!

De vakken die ik volgde, waren vooral gericht op communicatie. De inhoud van de lessen was best te vergelijken met de lessen op de HvA. Toetsingen bestonden vooral uit het schrijven van essays en het geven van presentaties. Daarnaast deden we ook veel in groepsverband. Ik zat samen met Fransen studenten en andere exchangestudenten in de klas. Voor elk vak had je weer een andere groep mensen. Ook zijn de Franse docenten fan van onverwachte, kleine toetsen. In het begin van het semester had ik bijna elke dag les. Omdat veel vakken maar een aantal weken worden gegeven, had ik aan het eind van het semester bijna geen lessen meer en heel veel vrije tijd. :)

Dag in het leven

Ik sta vroeg op en vertrek rond een uur of negen ’s ochtends naar de uni. Ik stap op de fiets (ik huurde een Swapfiets– echt een aanrader) en zit binnen een kwartier in college. Hier zie ik mijn andere Erasmus vrienden en bespreken we wat we komend weekend allemaal willen doen. Daarnaast werken we in de les aan het project dat we hebben voor het vak ‘Design for Social Change’. Hier moeten we over een week een presentatie over geven, om feedback te ontvangen van onze Franse medestudenten.

Eenmaal thuis aangekomen maak ik wat te eten en heb ik met mijn vrienden afgesproken om gezellig een biertje te drinken bij onze stamkroeg ‘Chateau D’eau’, waar een halve liter bier €3,50 kost! Omdat het vrijdag is, gaan we na het drinken van een aantal biertjes uit bij een nieuwe club. De volgende dag zijn we wat brak, maar wilden we toch één van de musea bezoeken die de stad rijk is. Onderweg haal ik nog even een ‘pain au chocolat’ bij de dichtstbijzijnde boulangerie in de straat!