Een minor in Budapest raad ik echt iedereen aan! - E. de Klerk

Gepost op: 29 mrt 2023 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

In een vreemd land gaan wonen? Helemaal alleen? Hoe ga ik hierop reageren? Uiteindelijk bleek het één van de beste keuzes uit mijn leven te zijn.

Het parlement

Voor mijn minor ging ik op reis naar Budapest. Dit was niet mijn eerste keuze, maar achteraf ben ik zo blij met deze uitkomst en heb ik er zeker geen spijt van. Op 13 september vloog ik in twee uurtjes naar Budapest. Vervolgens met de taxi naar mijn verblijf gereden: het Deans College Hotel. Dit was een superfijn verblijf. Het is een studentenhotel dus je hebt allemaal leeftijdsgenoten om je heen en de sportschool zat er ook gelijk bij in. Je kan bij dit studentenhotel ook kiezen om samen met een kamergenoot te verblijven, maar ik had gekozen voor een kamer in mijn eentje. Als je iemand bent die van gezelligheid houdt, en van feestjes buiten school om raad ik het zeker aan om een appartement te zoeken in het centrum van Budapest. Het enige nadeel is dat je dan wel 50 minuten moet reizen met het ov naar de universiteit, maar anders zou je dat elke keer nog moeten reizen na het uitgaan of na iets anders wat je in het centrum van Budapest gaat doen. En mijn ervaring is dat vrijwel alle medestudenten ook in de stad wonen.

Ik volgde vijf zelf uitgekozen vakken voor mijn minor in Budapest: Business Ethics, HRM for Managers, Psychology in Organisations en Corporate Communications. Op het IBS, de partnerschool in Budapest, werken ze niet met een cijfer van 1 tot 10 maar met procenten. Scoor je hoger dan 40%? Dan heb je het vak gehaald. Dat klinkt nu misschien veel makkelijker, maar die 40% haal je minder snel dan een 5,5. En wil je hoger halen dan 70%? Dan moet je wel een heel geweldig essay inleveren. Dus het is ongeveer gelijk aan de moeilijkheidsgraad in Nederland, naar mijn inschatting. Mijn rooster was als volgt: Op maandag een vrijwillige tutorial van een uurtje, op dinsdag twee uur les, op woensdag drie uur les, op donderdag ook drie uur les en op vrijdag was ik altijd vrij. Voor elk vak had je verschillende continious assessments en een home assignment op het einde. Alleen bij HRM for Managers had ik ook een examen. Dit examen was online en kreeg ik twaalf uur de tijd voor om het te maken en in te leveren. De essays en het examen zijn prima te doen, mits je op tijd begint.

In mijn vrije tijd was ik voornamelijk uit aan het gaan en de stad aan het ontdekken. Budapest is een hele leuke stad voor studenten waar voldoende te doen is. Als je van een feestje houdt, ben je hier ook aan het juiste adres want ze hebben super veel gezellige nachtclubs. Ook was er elke maandag een Morri Monday. Morrisons is de naam van een club en op de maandag is het dé avond van alle Erasmus-studenten. Dit is een superleuke plek om met nieuwe mensen in contact te komen uit heel Europa. Door middel van een nieuwe Nederlandse vriendin die ik had gemaakt op het IBS ben ik in contact gekomen met haar kamergenoten die voornamelijk Portugees waren. Uiteindelijk vormde dit samen een superleuke vriendengroep die mijn tijd in Budapest onvergetelijk hebben gemaakt. Ik zou dit avontuur iedereen aanraden en de stad Budapest is geweldig.

Nieuwe vriendengroep