Mijn creatieve exchange in Farnham - Eva Mutsaers

Gepost op: 1 jul 2023 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Al jarenlang wist ik dat ik vroeg of laat een tijdje in het buitenland wilde wonen. Toen het tijd was om mijn minor te kiezen, wist ik gelijk dat ik mijn koffers zou pakken en een half jaar in het buitenland zou studeren. Ondanks dat niet al mijn verwachtingen zijn uitgekomen, was dit de beste ervaring van mijn leven.

Het opnemen van een cover in de muziekstudio.

Mijn avontuur naar Engeland begon met veel onwetendheid. Precies een maand voor mijn eerste lesdag hoorde ik pas dat ik aangenomen was. Op 9 januari stond ik in Farnham klaar voor mijn eerste les, al moet ik zeggen dat dit slecht was geregeld. De docenten wisten niet dat ik kwam en we moesten gelijk in de eerste les groepjes maken voor de documentaire terwijl ik niemand kende. Er was geen introductie, ik wist niet of er andere exchange studenten op de campus rondliepen en mijn huisgenoten verstopten zich in hun kamers. Een moeilijke start dus. Uiteindelijk kwam ik in een groepsapp met vier andere exchange studenten, die de moeilijke start herkenden. Ondanks dat het niet de start was die ik had gehoopt, heb ik snel de knop omgezet om er het beste van te maken. Er in blijven hangen is namelijk makkelijk om te doen, maar daar schiet je niets mee op.

Na een aantal weken begon alles op zijn plek te vallen. Met mijn nieuwe vrienden ging ik steeds vaker eten, wandelen door Farnham park, films kijken, naar de pub etc. Zo hadden we op een gegeven moment de traditie dat we na de pub langs de ‘best Farnham kebab’ gingen voor de beste frietjes.

Onze vriendengroep werd al snel heel close. Ik was zo goed als elke dag wel samen met iemand iets aan het doen. Vaak hele simpele dingen zoals naar de sportschool gaan, boodschappen doen, eten, in de bieb studeren. Maar soms ook samen naar London, naar een concert, een movie night, een bonfire of een internationaal diner met gerechten van ieders cultuur. Ik kan nu echte Italiaanse risotto maken!

Wat ik heel tof vind aan het studeren aan UCA, is dat iedere student creatief is. Een van mijn vriendinnen studeert ‘jewelry’ en heb ik samen met haar mijn eigen ring gemaakt. Een andere vriend van mij studeert muziekproductie en heb ik samen met hem en twee vriendinnen voor de lol een cover opgenomen in de muziekstudio op de school. Dit zijn dingen waarvan ik nooit had gedacht dat ik dit zou doen, maar het zijn nu herinneringen die ik nooit ga vergeten.

Picknick in Farnham park met mijn vrienden.