Alles wat je moet weten over studeren in Bilbao - Elynn Dekker

Gepost op: 1 jul 2023 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Studeren in Bilbao is één van de leukste dingen die je ooit zult meemaken. Maar…het is natuurlijk wel een chaos en er zijn heel veel vraagtekens. In deze blog lees je alles wat je van tevoren moet weten!

Op bezoek in de stad Pamplona.

Aankomst

Toen ik in januari aankwam in Bilbao, had ik nog een week voordat mijn lessen zouden starten. Ik raad het absoluut aan om iets eerder dan je eerste lesdag alvast naar Bilbao te vertrekken. Dit geeft je de mogelijkheid om de buurt te verkennen en een beetje te settelen. Bilbao ligt dan wel in Spanje, maar het kan er alsnog goed koud zijn en veel regenen. Zorg er daarom voor dat je ook veel winterkleding meeneemt wanneer je hier in de wintermaanden verblijft. Richting de zomer wordt het weer natuurlijk wel veel beter. Iets wat ik zelf heel erg leuk vind aan Bilbao, is dat de mensen echt op straat leven. Er zijn altijd wel mensen drankjes aan het doen in de straten, praatjes aan het maken in de straten, en parades aan het houden op de pleinen. De stad leeft echt en er is veel gezelligheid.

De school

Ik volgde lessen op het UPV/EHU Pais Vasco. Je kiest hier geen vaste minor, maar mag zelf al je vakken uitkiezen. Dit geeft veel vrijheid. Houd er wel rekening mee dat je bij aankomst waarschijnlijk een groot deel van je vakken weer moet omwisselen. Vraag daarom van tevoren voor meerdere vakken alvast toestemming aan bij de HvA en focus je niet te veel op de vakken die jij verwachte te gaan volgen. Mijn uiteindelijke vakkenpakket draaide voornamelijk om de geschiedenis van film en adverteren, huidige trends in de media en de Spaanse taal. Een groot verschil ten opzichte van Creative Business is dat je veel meer uren op school spendeert in Bilbao. Ik ging hier vier dagen naar school en maakte vaak dagen van 9 tot 4/5. Daarnaast zijn de lessen niet erg praktisch opgesteld. De lessen zijn vaak twee uur lang naar de docent luisteren en dit dan voor alle vakken op een dag. Dit is natuurlijk geen probleem, maar wel fijn om van tevoren te weten. Ik heb het gevoel dat ik veel nuttige informatie heb geleerd tijdens deze lessen, maar het is wel belangrijk dat je goed focust gedurende de uitleg. Voor je eindcijfer heb je vaak een groot tentamen met hiernaast een project, dat je in groepsverband maakt.

Wat ook fijn om te weten is, is dat de school nog een eindje van de stad vandaan ligt. De school staat namelijk in Leioa. Ik raad wel sterk aan om in Bilbao te gaan wonen i.p.v. Leioa, aangezien in Bilbao gewoon veel meer te doen is en je anders iedere keer op en neer moet reizen en vroeg naar huis moet wanneer je iets wil ondernemen met vrienden. In Leioa is verder niet heel veel te doen, dus dan kun je beter gemiddeld drie kwartier naar school reizen vanuit Bilbao. 😊

Geld

Het leven in Bilbao is goedkoper dan in Nederland. De gemiddelde huurprijs ligt rond de 400/500 euro per maand. Ook de boodschappen zijn goedkoper en een wijntje op de terrassen kost meestal rond de twee euro! Ook het ov is erg goedkoop. Ik spendeerde hier gemiddeld 40 euro per maand aan. Ik raad je aan om een Barik kaart te kopen, dat is hier de ov-kaart. Deze kun je gewoon aanschaffen bij de machines van het metrostation.

Wijken

Er zijn veel verschillende wijken in Bilbao en iedere wijk heeft ook echt zijn eigen stijl. Hier volgt een lijst met de, naar mijn mening, belangrijkste wijken en hun kenmerken:

• Casco Viejo

Dit is, naar mijn mening, de allerleukste wijk. Dit is het oude stadscentrum, dus alles is echt nog in die leuke, ouderwetse Spaanse stijl met smalle straatjes en mooie huizen. Dit is ook de plek waar de meeste barretjes zijn. Het is dus heel chill om hier te wonen, aangezien je ‘s avonds gewoon altijd kan lopen naar huis. Want de metro's rijden doordeweeks maar tot 11u.

• Abando

Dit is de wijk die het leukste is om te gaan shoppen. Je hebt hier veel winkels zoals Primark, Bershka, Zara, Stradivarius. Als je van thriften houdt, zou ik zeker de winkel genaamd 'Koopera' aanraden!

• Moyua

Dit is de beste wijk om lekker uiteten te gaan

• San Fransisco

Grimmige wijk die je het beste gewoon kunt vermijden. Ik zou hier ook zeker niet gaan wonen!

Voor het zoeken van een woonruimte kun je gebruik maken van websites of van Facebook. De websites vragen van tevoren vaak een bedrag rond de 50-100 euro. Dit bedrag vragen ze om je zekerheid te kunnen bieden van de veiligheid van de huizen die ze aanbieden. Op Facebook kun je zoeken naar groepen met woningruimtes, flats, huren in Bilbao etc. Hier heb ik zelf mijn kamer vandaan. Ik raad aan om van tevoren even te videobellen met de persoon die de kamer aanbiedt. Hierdoor heb je de mogelijkheid om al je vragen te kunnen stellen en kom je erachter of de aanbieder naar jouw mening te vertrouwen is.

Favoriete activiteiten in Bilbao en omgeving:

De organisaties Happy Erasmus Bilbao en ESN Bilbao bieden beiden veel leuke activiteiten aan gedurende het semester. Dit is de perfecte manier om andere Erasmus studenten te leren kennen en de stad te verkennen. De georganiseerde avonden zijn hiervan echt top, maar de dagtrips zou ik aftraden. Ze willen te veel op een dag plannen, waardoor je je continue aan een strak schema moet houden. Dan kan je beter inspiratie halen uit hun evenementen en dit zelf een keertje, op je eigen gemak, uitvoeren.

Daarnaast vond ik de volgende activiteiten heel leuk:

• Surfles volgen in Sopelana
  • Artxanda viewpoint, waar je uitzicht hebt over de volledige stad en de grote Bilbao letters hebt (zoals de Hollywood letters)
  • Gernika, waar je een schilderij van Picasso kunt vinden
  • De stad San Sebastian bezoeken: prachtige stad met een boulevard
  • De stad Pamplona bezoeken: waar jaarlijks de stierenrennen worden gehouden
  • Hike van Sopelana naar Plentzia
  • Plentzia; mooiste strand in de omgeving
  • Portugalete
  • Extebarri park