Studeren in Brisbane raad ik iedereen aan! - Aïsha Kragtwijk

Gepost op: 29 mrt 2023 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Australië, dat grote land aan de andere kant van de wereld, ook wel Down Under genoemd. Hoe gaaf is het om dat prachtige land een half jaar thuis te noemen? Hoe gaaf is het om daar te studeren? En hoe gaaf is het om daar nieuwe mensen te leren kennen en vrienden te maken? Nou uit eigen ervaring kan ik je vertellen, heel erg gaaf en ik raad het iedereen aan.

De universiteit

De universiteit is echt een weerspiegeling van de Australische mentaliteit. Alle medewerkers en docenten zijn erg behulpzaam, aardig en begripvol. Ik stond er echt van versteld hoeveel hulp de universiteit bood aan haar studenten. Zo hadden ze dagelijks momenten waar studenten heen konden gaan als ze moeite hadden met het maken van hun opdrachten, of voor het leren voor een tentamen. Maar niet alleen op gebied van studie boden ze hulp, ook op financieel gebied, zo had de universiteit bijvoorbeeld een voedselbank voor studenten die weinig te besteden hadden, maar daarnaast boden ze ook hulp aan voor studenten met mentale problemen of hulp bij het zoeken naar een huis. Anders dan in Nederland, geeft QUT echt het gevoel alsof ze er zijn om jou te helpen, en dat was erg prettig.

Vrije tijd

Voor mij was het ook superfijn, want ik had maar 3 dagen in de week les. Dit betekende dat ik erg veel vrije tijd had, wat heerlijk was. Tijdens mijn vrije tijd heb ik zo’n beetje alle stranden van de Gold Coast wel gezien, en dat is wel één van de voordelen om in Australië te studeren. Naast je studie lekker genieten van het mooie weer en ondertussen het land een beetje verkennen, want er is genoeg te zien en te doen.

Vrienden maken

Als je bang bent om in het buitenland te studeren omdat je vreest dat het lastig is om nieuwe vrienden te maken, kan ik je geruststellen. Niet alleen zijn de Australiërs allemaal super vriendelijk en uitnodigend, daarnaast zijn er ook superveel internationale studenten die allemaal in hetzelfde schuitje zitten. Ook zijn er veel studentenclubs waarbij je kunt aansluiten om nieuwe mensen te leren kennen, en zelfs de universiteit organiseert veel evenementen om vrienden te maken.

Kosten

Helaas is niet alles positief, Australië is nou eenmaal een erg duur land. Vanuit de overheid krijg je alleen de ov-vergoeding uitgekeerd, wat ongeveer zo’n 100 euro per maand is, en de Holland Scholarship wordt maar uitgedeeld aan een paar mensen, zelf heb ik die beurs niet gekregen. Om een beetje een beeld te krijgen: ik was ongeveer 1000 euro aan huur kwijt maandelijks, en dan deel je een appartement met vier andere mensen. Ook boodschappen zijn erg duur, aan de andere kant is het openbaar vervoer wel erg goedkoop in Australië, en daarbij kom je zelfs nog in aanmerking voor 40% korting omdat je een student bent. Al met al, als je dus naar Australië wilt om hier te studeren, reken er dan wel op dat het uiteindelijk veel geld gaat kosten, maar het is het zeker waard.