A-Z Studenten Communicatie

Loose in ‘Cuse - Isa van Schaik

Gepost op: 30 jun 2023 | AZ faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

“Why did you choose Syracuse from all the places in the US?” – “Well I knew I could make any place a fun experience but I thought about my future so my choice was easy.”

Eén van de vele hikes die ik deed

De start van een avontuur

Daar sta je dan, alleen op Schiphol en klaar voor een trip van ruim negen uur. Ja, dit is retespannend en je mist je vrienden en familie nu al, maar ik kan je vertellen: deze trip wordt onvergetelijk.

Elke reis is natuurlijk anders voor iedereen. Mijn tijd in Syracuse (‘Cuse) was, zonder de amicale grootste Amerikaanse overdrevenheid, waanzinnig. Ik kwam aan op 10 januari 2023, een paar dagen eerder voordat het Winter Welcome Weekend startte. Gewoon om even rustig te kunnen acclimatiseren en zelf even een rondje te lopen over campus en de buurt te gaan verkennen. Voordeel: SU Campus is niet heel groot. Je loopt met tien minuten van de ene hoek naar de andere. Tijdens het Winter Welcome Weekend ontmoet je vooral freshmen die ook dat semester starten en wat andere abroad en tranfser students. Weet wel dat de campus erg leeg is. Alle studenten komen op het laatste moment weer terug naar campus na Winter Break, dus je hebt alle tijd om op je gemakje de campus te verkennen, mensen te ontmoeten en jezelf te installeren in je nieuwe kamer.

Er wordt van alles georganiseerd; tripjes naar Walmart, Campus Tours, Game Nights en je wordt in groepjes ingedeeld, zodat je andere studenten in kleine groepen leert kennen. Een rustige en goede start van je tijd in Cuse, dus.

A normal day in Syracuse

Een normale dag in Cuse zag er voor mij als volgt uit; ik woonde op de South Campus, dus ik pakte de bus naar de Main Campus (tien minuutjes). Ik liep over de prachtige campus naar Newhouse, naar mijn lokaal, volgde mijn lessen en in de pauzes ging ik naar de dining hall om te lunchen of ik haalde in de kantine van NewHouse even een koffietje en maakte ik mijn huiswerk. Alle lessen zijn op vaste momenten, op vaste dagen. Als je eenmaal je weg hebt gevonden naar je lokaal, kan je de maanden daarna op automatische piloot ernaartoe lopen. Ik had vier dagen les en elke vrijdag vrij (op donderdag al weekend, is erg chill!). Na de les ging ik altijd naar Barnes, de mega grote sportschool van drie verdiepingen hoog. Hier hebben ze niet alleen open gym, maar kan je ook zwemmen, basketballen, volleyballen, tennissen, squashen en hebben ze een hele e-sportruimte voor de geïnteresseerden.

In de avonden at ik ook vaak in de dining hall of kookte ik thuis wat, zette ik een filmpje op of ging ik naar vrienden toe. Woensdag is altijd Flip Night in Faegans (kop of munt: heb je het goed, dan is je biertje maar 1 dollar!), van donderdag tot zaterdag kan je altijd gezellig uit in Orange Crate, de studentenbar, of kan je naar Downtown Syracuse. Ook ging ik af en toe naar een basketbal of lacrosse wedstijd, SU school spirit is no joke. GO ORANGE!

Natuurlijk moet je ook tijd inplannen om je lessen voor te bereiden, de readings te doen of om je projecten af te maken. Vaak hebben je vakken elke les wel een deadline, afhankelijk natuurlijk van welk vakken je volgt.

Syracuse, what to do

Dus wat is er precies te doen in Syracuse? Syracuse draait best wel op de Universiteit. Zonder studenten voelt het een beetje als een ghost town. Maar goed, hier heb je in principe niet veel last van. The Barnes Centre (de sportschool in de studentenvolksmond) organiseert van alles. Elke week zijn er wel activiteiten zoals Blackjack night, movie night, Dave & Busters, en kan je je aanmelden voor hikes, snowwalking, skiing trips en veel meer. In de buurt zijn ook veel mooie plekken zoals Green Lakes en Skeneatteles waar je naar toe kan. Zoals ik eerder aangaf, zijn er genoeg plekken waar je gezellig een drankje kan doen of lekker kan brunchen en dineren. Dit is vooral Downtown, maar Marshel Street, op drie minuten loopafstand van NewHouse School vandaan, heeft ook veel te bieden.

Als het mooi weer is (dit is helaas tijdens Spring Semester wel zeldzaam) dan zijn alle studenten ook buiten te vinden. Veel Frats en Sororities organiseren overdag en ’s avonds feesten en heel de campus ligt vol met zonnende studenten in hangmatten die muziek luisteren.

Good to know

Een paar dingen zijn good to know wanneer je naar Syracuse gaat. Zonder auto kom je overal minder makkelijk. Natuurlijk kan je een Uber nemen, maar dit tikt snel aan. Maak daarom lekker vrienden met studenten die een auto hebben. Amerikanen vinden het heel normaal om mensen te brengen en op te halen!

Wees vooral niet bang om Engels te praten. Blijkbaar zijn accenten helemaal het einde en de Amerikanen zijn allang jaloers dat jij minimaal 2 talen kan spreken! Laat het je zeker niet beperken in de lessen, de discussies zijn altijd erg interessant en iedereen is erg benieuwd naar jouw Europese blik op zaken.

Last but not least: NewHouse school staat bekend om het feit dat het een doolhof is. Loop een paar rondjes door de gebouwen heen en dan vind je vanzelf de snelste route. Kom ook voor je eerste lessen op tijd zodat je de tijd neemt om je lokaal te vinden.

Ik kan nog veel meer vertellen over Syracuse en mijn avontuur. Wil je meer weten, stuur je vragen naar isa.van.schai@hva.nl.

'Small Hogwarts’ in de sneeuw