A-Z Studenten Communicatie

Huisregels CO + CB

CO+CB leidt studenten op tot professionals in de communicatie- en mediabranche. Daarom verwachten we professioneel gedrag van onze studenten en mogen studenten datzelfde van docenten verwachten.

1. Check elke dag je HvA-mail en Brightspace om ervoor te zorgen dat je up-to-date bent. Check je rooster in elk geval wekelijks. Met name lokalen worden nog wel eens last minute gewijzigd.

2. Gebruik altijd je HvA-mail als je docenten mailt.

3. Dringend behoefte aan contact met je studiecoach of een docent? Voor mails geldt dat docent en studiecoach in principe binnen twee werkdagen horen te reageren. Heb je echt snel een reactie nodig, dan kun je dus soms beter appen. Mobiele nummers van docenten zijn te vinden in webversie van je HvA-mail (Outlook) en van je studiecoach krijg je sowieso het mobiele nummer. Maar: app wijs en echt alleen wanneer dat nodig is.

4. Forward je HvA-mail niet naar een privémailadres. Dit lijkt heel handig, maar het blijkt dat je dan soms geen groepsmails ontvangt. En aangezien groepsmails onder andere mails zijn voor bijvoorbeeld een klas of zelf geheel N1 over zaken als deadlines en inschrijvingen voor stones, heb je dan echt een probleem (zie ook punt 8).

5. Zoek eerst zelf naar het antwoord op je vraag voordat je deze stelt aan een studentmentor, studiecoach of docent. Dit zorgt ervoor dat je sneller de weg leert kennen in alle systemen én voorkomt dat studentmentoren, studiecoaches of docenten zich bezig moeten houden met vragen die je prima zelf kunt beantwoorden. Tip: de meeste antwoorden op je vragen zijn te vinden op de stones-pagina's en andere pagina's op Brightspace.

6. Zorg dat je op tijd bent voor lessen en bijeenkomsten. Het is vervelend voor zowel je collega-studenten als docenten of je studiecoach als een bijeenkomst wordt onderbroken door laatkomers.

7. Meld je per mail af bij de docent(en) of je studiecoach wanneer je niet aanwezig kunt zijn bij een les of bijeenkomst.

8. Je bent zelf eindverantwoordelijk voor zaken als deadlines, inschrijvingen voor stones etc. Natuurlijk krijg je mails over de relevante data en je studiecoach kan je altijd helpen als je zaken niet begrijpt. Maar ga er nóóit vanuit dat je kunt achteroverleunen totdat je wordt ingeseind over zaken als deadlines en inschrijvingen voor stones. - zeker niet als je bijvoorbeeld je HvA-mail niet regelmatig checkt.

9. Hoewel we begrijpen dat het soms nog niet zo voelt: gedraag je altijd als een beginnend mediaprofessional ook als je een docent of je studiecoach mailt of appt. Beginnen met 'Hey mevrouw' en afsluiten met 'Liefs' is bijvoorbeeld echt niet professioneel. En: let op je spelling!

10. Laat het op tijd aan je studentmentor of studiecoach weten als je ergens tegenaan loopt, zodat problemen voorkomen kunnen worden in plaats van dat ze opgelost moeten worden.

11. Heb je een probleem met een docent of studiecoach? Ga altijd eerst zelf het gesprek aan. Kom je er samen echt niet uit? Dan kun je de coördinator van de stone die je volgt of (in geval van onmin met een studiecoach) studiecoachcoördinator Jaqueline Storm mailen (j.storm@hva.nl). Kom je er met hen ook niet uit, dan zullen zij je verwijzen naar bijvoorbeeld de studentendecaan of de Examencommissie.

12. Ga wijs om met sociale media. Afgeven op klasgenoten, docenten of de opleiding bijvoorbeeld, is echt niet oké en kan in ernstige gevallen leiden tot sancties.

Gepubliceerd door  Team Connect 24 augustus 2023